Oproti minulému roku sú maturity mäkšie. Študenti skladajú skúšku dospelosti iba zo štyroch predmetov, prírodovedný predmet už nie je povinný. "Zmeny iniciovali samotní riaditelia stredných škôl," hovorí vedúca oddelenia realizácie maturitnej skúšky Štátneho pedagogického ústavu Romana Kanovská.
Zmäkčenie maturity sa prejavilo aj v tom, že novela zákona o ukončovaní štúdia na stredných školách, ktorá vstúpila do platnosti minulý rok, už neobsahovala zmienku o utajení zadaní internej časti maturitnej skúšky. Názor škôl na tento krok však nie je jednotný. Napríklad pedagogický zbor bratislavského Gymnázia na Novohradskej ulici to považuje za krok späť, za dehonestovanie novej maturity. "Stráca sa tak rovnosť šancí," domnieva sa riaditeľka Zuzana Munková. Jej kolega z Gymnázia Ivana Horvátha Gustáv Šutta je síce stúpencom zverejňovania zadaní, ale bez zachádzania do konkrétností.
Mnohé cirkevné školy odtajnenie zadaní neprijali.
Ako sa maturitná skúška zmenila oproti vlaňajšku
- maturuje sa zo štyroch povinných maturitných predmetov, nie z piatich,
- zrušil sa povinný prírodovedný predmet,
- znenia interných maturitných zadaní už nie sú tajné; verejné by však mali byť len okruhy tém a nie konkrétne zadania,
- prvýkrát sa overovala po novom generálna skúška z vyučovacích jazykov; maturanti písali externý test a kratšiu slohovú prácu na zadanú tému,
- z matematiky vypadla pri úrovni A písomná forma v internej časti,
- ak sa hodnotenie ústnej formy internej časti maturitnej skúšky výrazne odlišuje od dosiahnutých výsledkov žiaka počas jeho štúdia z predmetu maturitnej skúšky, pri výslednej známke sa prihliada na stupne prospechu žiaka z tohto predmetu počas jeho štúdia.
Slovenčina nie je šablóna
Jana Tomášková, slovenčinárka, Gymnázium bilingválne anglicko-slovenské v Sučanoch.
Najväčší problém majú študenti s koncentráciou. Sú nepozorní pri čítaní zadania úloh, zle si zorganizujú čas pri príprave počas 20 minút a pri odpovedi tvrdia, že to alebo ono "nestihli". Tí, ktorí sa dôsledne pripravujú, chcú "vychrliť" rýchlo zo seba všetky vedomosti a často je ich reč nezrozumiteľná a akékoľvek prerušenie otázkou ich "vyvedie z miery". Pri odpovedi sa snažia vtesnať do určitej šablóny, ale to nie je celkom možné, pretože každé zadanie je iné.
Hoci majú pri ústnej skúške preukázať schopnosť správnej výslovnosti, často im robí problém vysvetliť základné princípy napr. zákona o rytmickom krátení. Stres zo skúšania niektorým tak zviaže myseľ, že úlohy, ktoré vyžadujú uvoľniť fantáziu, využiť tvorivosť, sa im zdajú náročné. Napr. úloha: Vytvorte originálny inzerát, v ktorom využijete informáciu zo známeho literárneho diela.
Pomerne veľký odpor majú študenti k jazykovým úlohám. Neberú ich ako možnosť preukázať svoje jazykové kompetencie, ale niečo, čo je nepotrebné, ťažké a pre život nepoužiteľné.
Celkom dobre zvládajú organizáciu svojej odpovede.
Angličtina je o komunikácii
Silvia Černáková, angličtinárka, Združená hotelová akadémia na Mikovínyho ul., Bratislava.
Pri maturitnej skúške z anglického jazyka už nestačí len memorovať témy naspamäť a predniesť ich pred maturitnou komisiou. Komunikácia prebieha na istú tému, ale nie je dopredu nalinajkovaná, vyvíja sa na základe aktívneho prístupu študenta k danej problematike.
Ďalšia vec, ktorú by si mal študent uvedomiť, je že každý ústny prejav má svoj začiatok, ktorý ďalej rozvinie a ukončí. Celý jeho prejav musí tvoriť jednoliaty celok. Aké sú kritériá hodnotenia ústneho prejavu?
Plynulosť - študent vie rozprávať po anglicky plynulo, bez prerušovania prejavu pre nedostatok vhodnej slovnej zásoby a jazykových prostriedkov. Myšlienky na seba logicky nadväzujú.
Správnosť - používa vhodné výrazové prostriedky s ohľadom na adresáta, obsah prejavu a formálny i neformálny štýl. Výslovnosť nenarušuje zrozumiteľnosť. Prejav z obsahovej stránky zodpovedá úlohe.
Slovná zásoba - má dostatočný rozsah, využíva synonymá, opozitá, frazeologizmy. Zbytočne neopakuje rovnaké slová.
Gramatické štruktúry - používa gramatické štruktúry a iné jazykové prostriedky v súlade s obsahom prejavu. Vetná skladba je pestrá. Správne používa spojky a spájacie výrazy.
Korenie a soľ dejepisu
Hana Mlynarčíková, dejepisárka, Gymnázium Novohradská Bratislava
Cieľom internej maturity z dejepisu nemajú byť namemorované vedomosti. Študent by mal pomocou formulovaných úloh v jednotlivých zadaniach preukázať predovšetkým to, ako dokáže naučené vedomosti použiť. Pri ústnej skúške môže preukázať v oveľa väčšom zábere, ako pri externej maturite, mieru porozumenia a pochopenia daného historického problému. Odpoveď študenta by mala byť logicky usporiadaná a najmä podložená konkrétnymi argumentmi.
Ťažiskom odpovede rozhodne nemá byť encyklopedická znalosť vedomostí a ich mechanická reprodukcia, ale konkrétna aplikácia naučených poznatkov, ich následné porozumenie. Názory, postoje žiaka, podložené správnymi historickými argumentmi, sú pre nás oveľa viac ako mechanicky osvojené vedomosti. Toto je tá soľ či korenie v zvládnutí školského dejepisu. Je taktiež dôležité, aby maturant vedel svoju odpoveď prezentovať v celkovom historickom kontexte daného obdobia.
Odpoveď je vtedy zaujímavá, keď žiak dokáže správne pracovať so školskými historickými prameňmi napr. s dobovým textom, s obrazovým prameňom a pod. Školské historické pramene by sa mali stať súčasťou zadaní internej maturity z dejepisu.
Matematika je o logike
Augustín Šutta, matematikár a riaditeľ Gymnázia Ivana Horvátha v Bratislave
Matematika je logický predmet, a preto je užitočné všetko nahlas slovne zdôvodňovať. Nech je jasné, že študentove vedomosti nie sú mechanické, ale že sa opierajú o logické uvažovanie. Veď matematika to nielen predpokladá, ale si to aj zaslúži.
Je užitočné, ak študenti poznajú zadania aspoň v hrubých rysoch a vedia, že niektoré kapitoly učiva sú v zadaniach redukované na podstatné výbery, čo im trocha uľahčí opakovanie. Treba vedieť, že čítanie pri príprave je len mrhanie času. Treba si všetko samostatne prerozprávať, odvodiť, vyriešiť.
Často po vylosovaní zadania zažíva maturant šok a zdá sa mu, že má okno a nič s tým neurobí. Treba zachovať aj v tomto prípade pokoj. Študent po chvíľke často zistí, že mnoho z problematiky zadania predsa len ovláda, ba možno aj dobre. Napadnú mu nielen mnohé fakty, ale aj súvislosti. Je dobré si všetky zapísať, aby pri odpovedi nemusel všetko znova objavovať a aby ste vystupoval s hotovým logickým sledom.
Pri odpovedi nemlčte, ale snažte sa rozprávať. Nezabudnime si pozrieť aj pripravené pomôcky.