SLIAČ. Britskí a slovenskí stíhači už niekoľko dní spolu lietajú na vojenskej leteckej základni v Sliači. Britsko-slovenské posádky včera na cvičných lietadlách typu Hawk a stíhačkách MiG-29 a cvičných L-39 precvičovali vzdušné súboje, taktiku a komunikáciu.
Slovenský pilot Roman Poláček po splnení misie konštatoval, že let v Hawku bol vynikajúci. Hawky sú rýchlejšie aj obratnejšie ako slovenské Albatrosy, aj keď majú v priemere viac ako 20 rokov.
„Nie je dôležité, ako rýchlo letíte, ale ako rýchlo myslíte a ako rýchlo dokážete zlikvidovať protivníka,“ reagoval stíhač na porovnanie Albatrosu a Hawku.
Na pristávacej ploche v Sliači sa objavila aj jediná pilotka, 24-ročná Claire Birtchová. Navigátorka Tornád Royal Air Forces si vyskúšala let v MiG-u 29 a bola ním nadšená. „Bolo to úžasné. Je to vynikajúce lietadlo. Bola to moja prvá skúsenosť,“ povedala britská pilotka.
V RAF aktívne pilotuje stíhačky okolo 30 žien. Slovensko nemá ani jednu pilotku stíhačiek. Zástupca veliteľa leteckej základne Ivan Dorčák hovorí, že základňa má zatiaľ dostatok kvalitných pilotov. Dodal však, že na základni by stíhačky prijali. Podľa neoficiálnych informácií z Veliteľstva vzdušných síl armáda sa v 70. rokoch neúspešne pokúsila vytvoriť ženskú vojenskú letku.
Vojenská letecká základňa Sliač plní bojové úlohy leteckých síl NATO. Všetkých 12 stíhačiek MiG-29 zmodernizovali za viac ako dve miliardy korún.
Dorčák tvrdí, že počet letových hodín našich pilotov rastie. Predpokladajú, že v tomto roku nalietajú 85 hodín. Do roku 2011 by sa chceli priblížiť k 120 hodinám, ktoré nalietajú piloti NATO nasadzovaní do bojových akcií.