Zalistovať si v bulvárnej tlači je niekedy zábavné - a veľmi poučné zároveň. Veľa to hovorí o tom, akí sme, respektíve o tom, aký je vkus veľkej časti obyvateľstva Slovenska.
Veď Nový Čas alebo Plus jeden deň si denne kúpi v priemere štvrť milióna ľudí! Hoci tieto denníky majú aj svoje spravodajské a športové sekcie, to hlavné, prečo si ich ľudia kupujú, bude asi niečo iné.
Ku kávičke
Pre mnohých čitateľov je akiste jedným z hlavných dôvodov čosi, čo by sa dalo nazvať „výplňou spoločenskej konverzácie“. Jednoducho: byť v obraze pri jalových debatách s kolegami pri kávičke v práci.
Zvedavosť, ba niekedy možno až posadnutosť po informáciách o ľuďoch, čo sa často objavujú na televíznej obrazovke a ktorých nevedno prečo nazývajú celebritami či prominentmi.
O „témy“ nie je núdza: „Ibi napadol Ivanu“, „Zuzana Hajdu si dokaličila ľavé koleno“, Heribanovú odrovnal hmyz“, ... a keď sa k tomu pridá ešte nejaký ten alkoholický exces, je o čom klebetiť aj napozajtra. Napríklad 9. mája 2007 v elektronickom vydaní Plus jeden deň boli vôbec najčítanejšie tieto dve správy: „Chľastali až do rána“ a „Opila sa“.
Za všetkým hľadaj televíziu
Ďalším dôvodom čítania bulváru by mohol byť akýsi „spoločenský masochizmus“. Kľúčové slová na titulných stránkach Nového Času za uplynulý mesiac hovoria jasnou rečou. „Mučenie“, „psychiatria“, „smrť“, „rakovina“, „vyhadzov“, „útok“, „zemetrasenie“, „orgie“, „čistky“, „hádky“ a „strach“ ako vôbec najpoužívanejší pojem.
Tieto často až militantné slová sa však v titulkoch nepoužívajú na dramatizáciu závažných spoločenských udalostí, ale - čuduj sa svete - na podporu sledovania konkrétnych reality šou v televízii. Tomu sa povie symbióza!
Neveríte? Stačí si pozrieť titulné stránky Nového Času napríklad za obdobie približne troch týždňov od 19. apríla do 9. mája 2007. Každý deň, opakujem: každý jeden deň sa na prvej stránke objavil titulok a fotografia odkazujúca na konkrétnu televíznu reláciu (veľakrát aj s jej logom) alebo na televízneho moderátora.
Suverénne najviac propagovanou „témou hodnou titulnej strany celoplošného denníka“ bolo Bailando, na titulnej strane Nového Času sa v období ani nie troch týždňov objavilo 10-krát !
Spokojní sú všetci: čitatelia-diváci sú vystrašení a patrične nabudení, televízii sa darí zmierňovať pokles sledovanosti, vydavateľstvo si tiež príde na svoje.
No a Rasťo, Sandra, Renátka, Ondro ... zažívajú svojich 15 minút slávy.
|
Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United Consultants