BRATISLAVA. Inzeráty Všeobecnej zdravotnej poisťovne a Spoločnej zdravotnej poisťovne, ktorých súčasťou bol rozhovor s ministrom zdravotníctva Ivanom Valentovičom, porušili etický kódex reklamy. Na svojom poslednom zasadnutí to skonštatovala arbitrážna komisia Rady pre reklamu. Posudzovanie iniciovala sama Rada prostredníctvom svojho sekretariátu.
Inzeráty štátnych poisťovní sú podľa rady v rozpore s kódexom, lebo súčasťou reklamy bolo aj vyjadrenie predstaviteľa štátnej moci, ktoré aj keby bolo neúplatné, sa považuje za porušenie etiky v reklame.
„Reklama mala tiež tendenciu útočiť a diskreditovať konkurentov, čo je neprípustné,“ uvádza sa v stanovisku rady.
Inzeráty vyšli v novinách približne pred mesiacom. Polovicu celostránkového inzerátu VšZP, ktorý vyšiel v denníku SME, tvoril rozhovor s ministrom, v ktorom priblížil svoj zámer vytvoriť na Slovensku verejnoprávne zdravotné poisťovne a vysvetľoval dôvody, prečo by poisťovne nemali dosahovať zisk. Druhú polovicu inzerátu tvorí rozhovor s riaditeľom VšZP, ktorý propaguje činnosť poisťovne. Podobnú podobu mal inzerát SZP uverejnený v denníku Nový Čas.
Podľa parlamentu je to o. k.
Občianska konzervatívna strana podala do parlamentu podnet proti ministrovi a žiadala vyvodenie zodpovednosti pokutou. Ústavný zákon totiž zakazuje verejným funkcionárom používať svoju osobu na reklamu.
Parlamentný výbor pre nezlučiteľnosť funkcií však aj napriek výhradám opozície konanie voči ministrovi zastavil.
Znova to vidia úplne inak ako ministerstvo
Hovorkyňa ministra opakovane tvrdila, že v prípade ministrovho rozhovoru, ktorý bol súčasťou inzerátu, „v nijakom prípade nešlo o reklamu“.
Rada pre reklamu si to nemyslí. „Predmetný PR článok bol uverejnený v sekcii „Inzercia“, a to za úhradu. V zmysle definície reklamy sa teda považuje za reklamu.
Podľa kódexu „reklama nesmie na svoje pôsobenie využívať politikov, predstaviteľov štátnej moci, a to ani v prípade, keby s takým úplatným alebo neúplatným pôsobením súhlasili. Výnimku tvorí politická reklama pred voľbami a referendom“.