Boj o prepravu tovarov sa zostrí

Slovenská vláda zastavila privatizáciu železničného Carga. Predaj maďarského MÁV Cargo môže aj preto vážne ohroziť slovenskú firmu.

Južne od Slovenska môže vzniknúť silný konkurent slovenského železničného nákladného prepravcu ZS Cargo. Výnosy slovenských železníc môžu klesnúť.Južne od Slovenska môže vzniknúť silný konkurent slovenského železničného nákladného prepravcu ZS Cargo. Výnosy slovenských železníc môžu klesnúť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – MIRKA CIBULKOVÁ)

BRATISLAVA. Nedokončenie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo môže firmu vážne ohroziť. Koncom mája, najneskôr začiatkom júna, sa totiž zač­ne privatizácia maďarskej nákladnej železničnej spoločnosti MÁV Cargo. „Ak maďarská vláda predá MÁV Cargo a získa ho schopný investor, čo sa zrejme aj stane, je to nebezpečenstvo pre slovenské Cargo,“ povedal bývalý minister dopravy za SDKÚ Pavol Prokopovič.

Toto nebezpečenstvo podľa neho existovalo stále, ale doteraz nebol trh nákladnej železničnej dopravy plne liberalizovaný. Slovenské Cargo tak nemalo v rámci regiónu silných konkurentov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo zastavila súčasná vláda Roberta Fica. Predtým sa však záujemcovia o privatizáciu dostali do tzv. data–roomu. Tam sa mali možnosť dostať k citlivým údajom o firme. Na základe toho dali ponuky. Obálky však už neboli otvorené.

Môžeme stratiť najmä

pri tranzite

Dôležitejšia ako domáca preprava tovarov je tranzitná preprava. „V nákladnej preprave je veľká konkurencia a je dôležité, kadiaľ vedú tovarové toky,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Pre Železnice Slovenskej republiky, ktoré získavajú peniaze z poplatkov za využívanie železničnej dopravnej cesty, je jedno, či ich dostanú od slovenskej, alebo zahraničnej spoločnosti.

Železnice SR by však mohli stratiť príjmy z tranzitu. Maďarské médiá totiž považujú za favorita privatizácie Carga rakúsku železničnú spoločnosť Rail Cargo Austria. „Ak by MÁV Cargo získali Rakúšania, zrejme budú využívať železničnú trasu na prevoz tovarov z východu na západ cez Maďarsko,“ povedal Prokopovič. Dodal, že rovnako ako Slovensko v Čiernej nad Tisou, aj Maďarsko má na ukrajinskej hranici prekladisko tovarov.

SkryťVypnúť reklamu

Peniaze za využívanie železničnej cesty z tranzitu tak získajú maďarské železnice.

Spoločnosť Rail Cargo Austria podala ponuku na privatizáciu slovenskej Železničnej spoločnosti Cargo v konzorciu s investičnou skupinou J&T.

Rail Cargo Austria v súčasnosti využíva kapacity ZS Cargo cez spoločnosť Express Slovakia. Prepravený objem tovarov je však podľa hovorcu ZS Cargo Jána Trégera predmetom obchodného tajomstva. Ak by však MÁV Cargo získala rakúska firma, zrejme by služby slovenského Carga už nevyužívala, alebo ich obmedzila.

Ďalším z favoritov na privatizáciu maďarského MÁV Cargo sú nemecké železnice Deutsche Bahn a ruská železničná spoločnosť.

Spolupráca či konkurencia?

Železničná spoločnosť Cargo sa veľmi neobáva konkurencie MÁV Cargo. „S MÁV Cargo podpísala spoločnosť ZS Cargo zmluvu o spolupráci, vzájomnom využívaní kapacít a technickej podpory. Z tohto pohľadu je zrejmé skôr prehlbovanie spolupráce a rozširovanie obchodných vzťahov,“ povedal hovorca slovenského Carga Ján Tréger.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Palčáka bude v konkurenčnom boji záležať na šikovnosti podnikov a ich vedenia, či obstoja.

Železničná spoločnosť Cargo bola v minulých rokoch v strate. V roku 2005 to bolo takmer trištvrte miliardy korún, údaje za minulý rok nie sú známe. Predpokladá sa však, že v tomto roku by už firma mala byť zisková.

Denník SME oslovil aj ministerstvo dopravy, jeho hovorca mal však včera dovolenku.

/b >

MÁV Cargo

má 80­percentný podiel v železničnej nákladnej doprave v Maďarsku,

aktíva sú v hodnote 9,5 až 11 miliárd korún¶,

malo vlani tržby takmer 13 miliárd korún,

prepravilo 47 miliónov ton tovarov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 529
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 193
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 874
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 968
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 797
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 472
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu