BRATISLAVA. Nedokončenie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo môže firmu vážne ohroziť. Koncom mája, najneskôr začiatkom júna, sa totiž začne privatizácia maďarskej nákladnej železničnej spoločnosti MÁV Cargo. „Ak maďarská vláda predá MÁV Cargo a získa ho schopný investor, čo sa zrejme aj stane, je to nebezpečenstvo pre slovenské Cargo,“ povedal bývalý minister dopravy za SDKÚ Pavol Prokopovič.
Toto nebezpečenstvo podľa neho existovalo stále, ale doteraz nebol trh nákladnej železničnej dopravy plne liberalizovaný. Slovenské Cargo tak nemalo v rámci regiónu silných konkurentov.
Privatizáciu Železničnej spoločnosti Cargo zastavila súčasná vláda Roberta Fica. Predtým sa však záujemcovia o privatizáciu dostali do tzv. data–roomu. Tam sa mali možnosť dostať k citlivým údajom o firme. Na základe toho dali ponuky. Obálky však už neboli otvorené.
Môžeme stratiť najmä
pri tranzite
Dôležitejšia ako domáca preprava tovarov je tranzitná preprava. „V nákladnej preprave je veľká konkurencia a je dôležité, kadiaľ vedú tovarové toky,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Pre Železnice Slovenskej republiky, ktoré získavajú peniaze z poplatkov za využívanie železničnej dopravnej cesty, je jedno, či ich dostanú od slovenskej, alebo zahraničnej spoločnosti.
Železnice SR by však mohli stratiť príjmy z tranzitu. Maďarské médiá totiž považujú za favorita privatizácie Carga rakúsku železničnú spoločnosť Rail Cargo Austria. „Ak by MÁV Cargo získali Rakúšania, zrejme budú využívať železničnú trasu na prevoz tovarov z východu na západ cez Maďarsko,“ povedal Prokopovič. Dodal, že rovnako ako Slovensko v Čiernej nad Tisou, aj Maďarsko má na ukrajinskej hranici prekladisko tovarov.
Peniaze za využívanie železničnej cesty z tranzitu tak získajú maďarské železnice.
Spoločnosť Rail Cargo Austria podala ponuku na privatizáciu slovenskej Železničnej spoločnosti Cargo v konzorciu s investičnou skupinou J&T.
Rail Cargo Austria v súčasnosti využíva kapacity ZS Cargo cez spoločnosť Express Slovakia. Prepravený objem tovarov je však podľa hovorcu ZS Cargo Jána Trégera predmetom obchodného tajomstva. Ak by však MÁV Cargo získala rakúska firma, zrejme by služby slovenského Carga už nevyužívala, alebo ich obmedzila.
Ďalším z favoritov na privatizáciu maďarského MÁV Cargo sú nemecké železnice Deutsche Bahn a ruská železničná spoločnosť.
Spolupráca či konkurencia?
Železničná spoločnosť Cargo sa veľmi neobáva konkurencie MÁV Cargo. „S MÁV Cargo podpísala spoločnosť ZS Cargo zmluvu o spolupráci, vzájomnom využívaní kapacít a technickej podpory. Z tohto pohľadu je zrejmé skôr prehlbovanie spolupráce a rozširovanie obchodných vzťahov,“ povedal hovorca slovenského Carga Ján Tréger.
Podľa Palčáka bude v konkurenčnom boji záležať na šikovnosti podnikov a ich vedenia, či obstoja.
Železničná spoločnosť Cargo bola v minulých rokoch v strate. V roku 2005 to bolo takmer trištvrte miliardy korún, údaje za minulý rok nie sú známe. Predpokladá sa však, že v tomto roku by už firma mala byť zisková.
Denník SME oslovil aj ministerstvo dopravy, jeho hovorca mal však včera dovolenku.
/b >
MÁV Cargo
má 80percentný podiel v železničnej nákladnej doprave v Maďarsku,
aktíva sú v hodnote 9,5 až 11 miliárd korún¶,
malo vlani tržby takmer 13 miliárd korún,
prepravilo 47 miliónov ton tovarov.