Názor psychológaZáver vysokoškolského štúdia s písaním diplomovky, prípravou na posledné skúšky a štátnice môže pre nejedného študenta predstavovať zvýšený tlak na psychiku, hovorí psychologička KATARÍNA LUDROVSKÁ z Katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave.
Ako sa môže toto obdobie záveru štúdia podpísať na študentovi?
"Napríklad na jeho zdraví. Zhorší sa psychosomatika, má problémy so zaspávaním, poruchy stravovania, metabolizmu, bolesti hlavy. Ak študent trpí nejakým ochorením, stav a symptómy sa môžu skomplikovať. Objavujú sa výkyvy pozornosti, pamäti, nálad. Záťaž môže negatívne vstúpiť aj do vzťahov, či už partnerských, rodinných, alebo kamarátskych."
Koľko času si vyžaduje diplomová práca, aby ju študent nerobil v strese?
"Písanie diplomovej práce má byť dlhodobý proces. Vyžaduje si najmenej šesť mesiacov systematickej práce."
Prečo sa študenti uchyľujú k plagiátorstvu?
"Je to rôzne. Najdôležitejšia je motivácia. Pokiaľ má študent hlboký vzťah k štúdiu a vzdelanie je pre neho dôležitou hodnotou, tak mu záleží aj na diplomovke, chce aby uspokojila jeho ašpirácie a intelektuálne potreby. Ak sa študentova motivácia počas štúdia zmenila, neštuduje to, čo ho baví, alebo študuje len kvôli diplomu, potom diplomovku berie len ako formalitu, bez ktorej by sa k nemu nedostal. Potom si volí ľahšiu cestu, dá si ju niekomu napísať, teda kúpi si ju alebo ju odpíše."
Čo okrem motivácie môže byť za tým, že študent sa rozhodne pri písaní diplomovky pre podvod?
"V procese vypracovávania môže zistiť, že úroveň jeho schopností nepostačuje, nedokáže pracovať s literatúrou, chýbajú mu jazykové zručnosti, nezvláda metodologickú, výskumnú stránku práce, nedarí sa mu formulovať text a podobne. Prestane si veriť, stratí sebaistotu. Potom siaha aj k takým pomôckam ako sú kopírovacie metódy."
Stretávate sa pri výučbe s plagiátorstvom?
"V seminárnych prácach bežne. Študenti sa dopúšťajú chyby, keď celé pasáže preberú od iných autorov bez citovania a cudzie myšlienky vydávajú za svoje. Je dobre ak sa naučia poznatky nielen vyhľadať, ale aj dať do súvislostí, analyzovať, porovnať a syntetizovať. Skúsenosť, ktorú mám na našej katedre s diplomovými prácami, nie je najhoršia, plagiátorstvo školitelia zvyknú ustriehnuť. Veľmi by pomohol aj porovnávací program."