Šedivý: Chceme ponúkať aj mobilný broadband

Vstup tretieho operátora na slovenský trh, Telefónica O2, už podľa jeho generálneho riaditeľa JURAJA ŠEDIVÉHO ovplyvnil ponuky zabehaných hráčov. Hovorí, že nový operátor osloví všetkých potenciálnych klientov - aj záujemcov o širokopásmové mobilné ...

Vstup tretieho operátora na slovenský trh, Telefónica O2, už podľa jeho generálneho riaditeľa JURAJA ŠEDIVÉHO ovplyvnil ponuky zabehaných hráčov. Hovorí, že nový operátor osloví všetkých potenciálnych klientov - aj záujemcov o širokopásmové mobilné pripojenie do internetu.

Ako by ste zhodnotili slovenský mobilný telekomunikačný trh?

"Slovenský trh je veľmi vyspelý, najmä v mobilnej oblasti. Penetrácia, ktorá sa dostáva k sto percentám, je toho dôkazom. Takáto situácia na trhu nie je pre vstup ďalšieho hráča ideálna. Aj napriek tomu sa nám za necelé 3 mesiace prevádzky podarilo získať viac ako 400tisíc aktívnych zákazníkov a celkove sme prekonali viaceré rekordy týkajúce sa vstupu mobilných operátorov na nové trhy. Vzhľadom na vysoký stupeň penetrácie, veľká väčšina našich budúcich klientov bude musieť prísť od ostatných dvoch operátorov. Nepovažujem to však za problém. Klienti si budú vyberať podľa ponuky."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Používatelia mobilných telefónov na Slovensku vnímali stav, kedy tu bol len Orange a T-Mobile, ako nekonkurenčný. Myslíte si, že si títo dvaja operátori konkurovali?

"Samozrejme, aj medzi dvoma operátormi je určitá konkurencia. Na druhej strane je takéto postavenie pre operátorov komfortné. V zásade totiž nemusia veľmi o zákazníka bojovať. Je to také tiché - určite nie vedomé - rozdelenie trhu. Aj ponuky sa líšili len kozmeticky. Zákazník teda nemal veľa možností na výber."

V čom môže Telefónica O2 ovplyvniť mobilný trh na Slovensku?

"Trh po našom vstupe už je konkurenčnejší. Zatiaľ sme predplatenými kartami oslovili len jednu časť klientov, ale už sme videli reakcie našich konkurentov. Toto bude pokračovať vo všetkých segmentoch. Nebude to však len otázka ceny, ale aj ponukou služieb pre zákazníkov, šírky ponuky, vzťahu k zákazníkovi."

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré aktivity Orangeu a T-Mobilu v tomto roku už teda podľa Vás boli reakciou na príchod O2?

"Určite sme zrýchlili niektoré plány ostatných dvoch operátorov a možno aj vyprovokovali niektoré zmeny v ponukách."

Dá sa ešte v súčasnej situácii, keď už operátori ponúkajú väčším firmám neobmedzené volania za paušálny poplatok, niečím novým osloviť klientov?

"Hlas sa už v súčasnosti stáva komoditou, nad ním sa nikto nezamýšľa. Ľudia už berú pokrytie sieťou ako samozrejmosť. Hlas by teda mal byť za paušál bez obmedzení minút. Svet k tomu smeruje a určite aj my budeme mať takýto paušál. Rozhodovať bude úroveň zákazníckej starostlivosti a služieb a služby s pridanou hodnotou. Ide o mobilný obsah, o informačné a zábavné služby. Takéto služby možno u nás čakať už v priebehu tohto roka."

SkryťVypnúť reklamu

Ľudia na Slovensku si sľubovali od príchodu tretieho hráča na trh výrazný pokles cien za SMS správy, podobne ako tomu bolo v Česku. Prvá ponuka O2 ich však mohla sklamať.

"Nemyslím si, že cena za SMS správy u našich predplatených služieb je vysoká. Treba sa totiž dívať na cenový balíček v celku. Okrem toho si treba uvedomiť, že zatiaľ fungujeme formou národného roamingu a ekonomika služby predstavuje pre nás istú záťaž. Postupným prechodom na vlastnú sieť budeme mať pri tvorbe ponuky podstatne voľnejšie ruky.

Aký je pohľad Telefónici O2 na sieť 3G/UMTS? Licenciu máte.

"My sa pozeráme nie na technológiu, ale na to, aké služby môžeme klientom ponúkať. V súčasnosti sa stávajú realitou služby ako streamovanie televízie, sťahovanie videoklipov, hudby. Technológiu teda budeme voliť podľa toho, čo bude najvýhodnejšie a čo nám umožní poskytovať klientom aj širokopásmové pripojenie do internetu. Rozhodnutie, ktorým smerom sa vydáme, padne do troch až štyroch mesiacov. Jednoznačne pôjdeme do širokopásmového internetu na mobilnej technológii. Dôraz kladieme aj na služby, ktoré budeme môcť na takej technológii poskytovať. V hre je viacero technológií."

SkryťVypnúť reklamu

Kedy sa budú mobilné telefóny vašich klientov prihlasovať priamo do siete O2?

"Sme veľmi opatrní a zatiaľ je naša sieť uzatvorená. Prechod z národného roamingu na vlastnú sieť bude prebiehať po ucelených častiach územia. Napríklad celé mesto či mestská časť."

V akom stave je v súčasnosti výstavba siete O2?

"Prvých štyristo vysielačov, BTS, musíme spustiť do začiatku septembra. Potom bude prechod na vlastnú sieť ešte rýchlejší, aby sme do konca roka 2008 mali 950 až tisíc bázových staníc, ktoré by mali podľa našich analýz postačovať na pokrytie Slovenska. V súčasnosti máme rozpracovaných asi päťsto staníc."

Európska komisia a europarlament sa pripravujú na zavedenie regulácie roamingových poplatkov. Myslíte si, že toto je cesta, ako znížiť ceny za volania v zahraničí?

SkryťVypnúť reklamu

"V súčasnom stave liberalizácie európskeho telekomunikačného trhu dochádza k znižovaniu roamingových poplatkov. Regulačný a politický tlak do určitej miery ten proces urýchli. Rozhodujúca je však samotná sila trhu. Už aj teraz sú roamingové poplatky súčasťou konkurenčného boja medzi operátormi. Skôr teda verím trhu, ako regulácii. Regulácia by však mala zohľadňovať náklady operátora na realizáciu tej-ktorej služby. V tom smere sú regulačné princípy eurokomisie zadefinované dobre, no nemyslím si, že je regulácia potrebná."

Viete ešte nájsť kvalitných zamestnancov pre telekomunikačný biznis?

"Môžete sa na to pozrieť z dvoch strán. Jedna je, že je nedostatok voľných ľudí a druhá, že už boli vychovaní. Ľudí nie je prebytok, no vieme dotiahnuť k sebe dobrých ľudí. Čerpáme aj zo zdrojov v rámci skupiny, máme tu ľudí zo Španielska či Česka. Je to taký vyvážený stav, kedy sa nám podarilo z trhu stiahnuť veľmi dobrých odborníkov zo Slovenska. Okrem toho sme našli aj dobrých nových ľudí, ktorí sú motivovaní."

SkryťVypnúť reklamu

To ale znamená, že ste museli odlákať ľudí aj od konkurencie.

"To je život a je to úplne normálne."

Text: Ivan Kahanec

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu