Filmové lekcie z indickej lásky

Bollywood vyrába tisíc filmov ročne. U nás sú však zriedka. Utekajte teda do kina, v bratislavskom Charlie centre pokračuje prehliadka indického filmu.

O láske je aj film Túžby srdca.O láske je aj film Túžby srdca. (Zdroj: SFU)

Prekladateľka titulkov Zuzana Dudášová by povedala, že táto prehliadka je o láske: „V každom príbehu je trochu iná. Láska k hudbe, priateľom, mužovi, žene, spravodlivosti, dôstojnému prežívaniu. Filmoví hrdinovia sú ochotní spraviť krok smerom k zmiereniu, správajú sa vznešene. Pre niekoho by to mohlo znieť naivne. Indické filmy možno naivné naozaj sú. To ešte neznamená, že sú smiešne alebo hlúpe.“

Zuzana v Indii bola. Vie teda posúdiť, či je filmová realita iná ako to, čo sama videla. Vraví: „Tie filmy neukazujú najväčšiu chudobu. Pravdivo však ukazujú to, ako sa Indovia k sebe správajú. Nie sú takí praktickí a pragmatickí, ako vieme byť my Európania. Oni majú skôr srdce na dlani a hodilo by sa na nich ťažko preložiteľné slovo – loveable. Sú takí milovateľní.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

K indickým filmom patria pesničky a tance (bez ohľadu na to, v akom žánri sú nakrútené) a nijaký tanec zasa nemôže byť bez otvorenej náruče.

Zuzana Dudášová považuje práve tú za symbolickú: „Akoby všetko prijímali, aj keď vidia, že je to nespravodlivé. K veciam pristupujú konštruktívne, snažia sa ich pochopiť. Súčasne vidieť, ako emotívne dokážu svoj osud prežívať. Je normálne, keď zločinec roní slzy a žena zostáva silná. Ženy vedia, čo cítia a dokážu si svoje postoje pred spoločnosťou kedykoľvek obhájiť.“

Okrem množstva emócií treba pri ceste do kina počítať aj s trojhodinou dĺžkou filmu. Pre prekladateľku to znamená o pár desiatok dialógov viac ako napríklad pri európskych filmoch: „V kine možno niekomu dôjde trpezlivosť – dialógy sú naťahovené, filmy miestami pôsobia, akoby boli zložené z niekoľkých častí telenovely. Zároveň to však môže naznačiť indickú mentalitu. S britskou uhladenosťou nemá veľa spoločné, skôr pripomína taliansku rodinu. Na jednu vec sa dokážu spýtať desiatimi spôsobmi, a pritom sa tvária, že je to ten najefektívnejší spôsob komunikácie,“ hovorí Zuzana.

SkryťVypnúť reklamu

Pri preklade mala najviac starostí s prispôsobením sa rytmu a tempu reči: „Indovia hovoria rýchlo a impulzívne, ale nie preto, že sa hádajú. Preto, že všetko tak veľmi prežívajú.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu