United colours of Beneton - kto nepozná túto značku? Živými aj šokujúcimi fotografiami ju pomohol propragovať Oliviero Toscani, ktorý neskôr napísal knižku: Reklama je navoňaná zdochlina.
Nad reklamou sa rozčuľujú mnohí a neprekáža im že ju denne využívajú, keď bezpečne riadi ich kroky k najaktívnejšiemu praciemu prášku, či najlacnejším kuracím krídlam. Na jednej strane „šetrí ich peňaženku“ na druhej strane ich vábi nakúpiť veci, ktoré nepotrebujú. A na to reklama je – pomáha predávať počítače, hamburgery aj politikov.
Královná reklamy, šéfka agentúry Ogilvy Shelly Lazarus, povedala v rozhovore pre český denník MF Dnes, že tvoriť reklamu je sexi a že neexistuje zlá reklama, ale len kampaň, ktorá nepriniesla očakávaný účinok. Ako teda robiť reklamu tak, aby mala zmysel?
Na to sa snažia odpovedať autori knižky Jak dělat reklamu, ktorej reedíciu pripravilo vydavateľstvo Grada. Na jej obálke sa píše, že kniha je určená odborníkom aj širšiemu publiku. A začína skutočne od základov. „Jedna z najväčších svetových reklamných agentúr má ako súčasť svojho loga vetu: Pravda vhodne povedaná,“ píšu hneď v prvej kapitole Jitka Vysekalová a Jiří Mikeš. Autori upozorňujú na to, že reklama sa väčšinou nepoužíva na to, aby spotrebiteľovi predala niečo, čo nechce, ale aby ho upozornila na produkt, ktorý môže uspokojiť jeho potreby. Zdanlivo jednoduchá myšlienka. Keď však pri navrhovaní reklamy či reklamnej kampane chýba, stráca reklama účinok. Na vhodné vyváženie kreativity, cieľa a ponúkaného produktu upozorňujú autori vtipne na príklade kampaní Veľkopopovického kozla. Knižka je ostatne – tak ako to býva v Grade zvykom – osviežená viacerými príkladmi z praxe, obsahuje rady, ako postupovať pri výbere reklamnej agentúry aj napríklad kapitolku Právo a reklama. Dosť na to, aby upozornili na problematické miesta tých, ktorí s reklamou pracujú a zorientovali amatérov, ktorí chcú mať prehľad.
Autor: gal