Som hikkikomori
TOKIO. Nie sú schopní stíhať frenetické životné tempo – v Japonsku je ich okolo milióna. Hikkikomori sú mladí ľudia - väčšinou muži - ktorí dobrovoľne dlhé roky žijú v ústranmí doma.
Obvykle tento problém začína v období puberty v súvislosti so školským šikanovaním alebo s nedostatočnou adaptáciou na obrovský spoločenský tlak. Podľa odborníkov sa na probléme podieľa aj doznievajúca hospodárska kríza. Tá je pravdepodobne príčinou, že mladí Japonci už nevidia svoju budúcnosť príliš priaznivo. Okrem Japonska sa hikkikomori vyskytuje aj v Južnej Kórei - tu je totiž súčasťou profesného života veľký tlak, aby mladí ľudia podávali skvelý výkon vo všetkom, čomu sa venujú.
Vláda chce problém riešiť pomocou internátov, v ktorých sa budú mladí hikkikomori učiť disciplíne a zdravému spôsobu budovania kariéry.(čtk)
Študenti sa učia anglicky v praxi
OSTRAVA. Na hodiny angličtiny do strojárskych prevádzok dochádzajú študenti niektorých odborov Vysokej školy banskej v Ostrave. Škola totiž v spolupráci so strojárskym holdingom Vítkovice a jazykovou agentúrou organizuje výučbu technickej angličtiny priamo vo firme.
Podľa jazykej agentúry TT-Contact absolventi technických odborov cudzie jazyky príliš neovládajú, po nástupe do zamestnania má problémy s angličtinou deväť z desiatich vysokoškolákov.
“Technická angličtina robí študentom ťažkosti a brzdí ich uplatnenie u nás. Stáva sa, že museíme dať prednosť uchádzačovi, ktorý je priemerný v odbore ale vynikajúci v jazyku,“ povedal personálny riaditeľ spoločnosti Vítkovice Marian Dobiáš.
Záujem o výučbu rastie aj medzi staršími zamestnancami, ktorí sa jazyky v minulosti neučili; teraz im zahraničné aktivity spoločnosti však umožňujú vycestovať.
(čtk)
Kadžý desiaty Viedenčan je analfabet
VIEDEŇ. Vo Viedni žije asi 170 tisíc ľudí, ktorí nevedia písať ani čítať, alebo majú s týmito zručnosťami problémy. Zhruba každý desiaty Viedenčan je teda analfabet.
Odborníci, ktorí s týmti prekvapitvým údajom prišli, upozorňujú na to, že medzi viedenskými analfabetmi nie sú iba prisťahovalci, ale aj veľa takých, ktorých materinským jazykom je nemčina. Neschopnosť čítať a písať nemusí byť prejavom nízkej inteligencie, ale môže ju spôsobovať mnoho iných príčin.
Vyzývajú preto, aby sa okrem vzdelávacích kurzoch pre cudzincov vláda viac venovala aj pomoci týmto ľuďom, ktorí sa svoj hendikep často taja a ocitajú sa zbytočne na okraji spoločnosti.