Tak si niektorí ľudia predstavujú outdoorové zážitkové vzdelávanie. „Je to nanič. Len móda,“ myslia si. Stále viac firiem aj na Slovensku však zážitkové vzdelávanie používa. Prečo?
“Jeden zážitkový tréning samozrejme nezmení správanie ľudí od základu,“ hovorí manažérka ľudských zdrojov Coop Jednota Slovensko Lucia Špinerová. „Ale faktom je, že keď niečo zažijete na vlastnej koži, je to iné ako keď vám o tom ktosi porozpráva.“
Coop Jednota je jednou z týtých, ktoré do programu vzdelávania zamestnancov zaradili aj zážitkové tréningy. „Sledujem trendy a keď sa objavia nové veci snažím sa z nich vybrať tie, ktoré budú pre nás prínosom. Dôležité je, aby boli efektívne a aby sa dali prispôsobiť veku a dispozíciám našich ľudí,“ vysvetľuje Špinerová.
A o to práve ide; manažér ľudských zdrojov by mal vedieť, čo chce dosiahnuť a ktorý program sa na to hodí. Pretože v pojmoch skutočne vládne trochu zmätok - s frekventovaným termínom teambuilding si niektorí spájajú iba hry a adrenalínové zážitky.
“Smola je, že slovo teambuilding sa používa často a nepresne. Označujú sa ním aj programy, ktoré slúžia na zlepšenie vzťahov, posilnenie motivácie alebo lojality k firme,“ hovorí riaditeľ Štúdia zážitku–Outward Bound Juraj Surma. „Ale teambuilding znamená skutočne budovanie tímu; teda program od analýzy stavu tímu až po návrhy problémových tém.“
Ľudia zážitkovému vzdelávaniu neveria, alebo sa ho dokonca boja. „To už je záležitosť toho, ako im to podá a vysvetlí personálny manažér,“ upozorňuje Juraj Surma.
“My sme sa snažili našim ľuďom dodať čo najviac informácií o chystanom tréningu, takže sa celkom tešili, že na chvíľu vymenia pracovné prostredia za zaujímavejšie,“ hovorí Lucia Špinerová.
Typy programov
Teamspirit
Používa sa na podporu vzťahov v skupine, na motiváciu zamestnancov alebo podporu pozitívnych spoločných zážitkov. Môže sa ho zúčastniť 12 – 600 ľudí.
Prínosom pre firmu je zlepšenie pracovnej atmosféry.
Teambuilding
Používa sa na budovanie nového tímu, na rozvoj tímu v daných zručnostiach alebo schopnostiach alebo na prerod tímu. Počet účastníkov 6 – 28.
Prínosom pre firmu rozvoj skupiny a jednotlivcov a zvýšenie porozumenia a funkčnosti v tíme.
Manažment tréning
Jeho zmyslom je tréning a rozvoj manažérskych zručností alebo daných tém. Môže sa ho zúčastniť 4 – 15 ľudí.
Prínosom je osvojenie a popužívanie manažérskych zručností, prepojenie známych tém s novými poznatkami, a aplikácie znalostí v pracovenj situácii.
Outdoor assesment centrum
Používa sa na výber vhodných kandidátov, alebo na testovanie zručnosti a moťžností rozvoja ľudí. Účastníkov môže byť 4 – 12.
Prínosom opre firmu je overenie si výberu zamestnancov.
Začiatky outdooru
Zážitkové vzdelávanie sa zrodilo vo Veľkej Británii, Francúzsku a USA.
K jeho rozvoju prispeli armádne výcvikové programy a výskumy sledovania dynamiky tímu a vedeckého riadenia práce z 20–tych a 30–tych rokov 20. storočia.
Nápad využiť outdoorové programy pri vzdelávaní realizoval prvý nemecký pedagóg Kurt Hahn, ktorý v roku 1941 založil v Británii prvé centrum Outward Bound.
Ešte predtým však vypracoval svoju filozofiu pedagogiky, zahŕňajúcu aj fyzické aktivity ako beh alebo prežitie v prírode. Ďalším impulzom bolo rozhodnutie britského lodného baróna Sira Lawrenca Holta že treba vytvoriť program, ktorý by naučil námorníkov základné zručnosti potrebné na prežitie. A tak Hahn vytvoril program, v ktorom mladým námorníkom vštepoval väčšiu sebadôveru a ducha súdržnosti.
Hahnovu veril, že osobnostný rozvoj je rovnako dôležitý ako akademické vzdelanie, a že človek vystavený výzvam a adrenalínovým situáciám získava sebadôveru, pocit spolupatričnosti s druhmi a inak začína vnímať svoje možnosti.
Armádne počiatky zážitkovej pedagogiky sú obsiahnuté i v názve – Outward bound znamená v námorníckej terminológii loď, ktorá opúšťa bezpečie prístavu.
• Centrum propagovalo ústrednú prejavujú známky spolupatričnosti a ducha kamarádstva k svojim druhom.