Dosť bolo pascí! Spotrebiteľ nie je škodná

Marketing. Bežné slovo ako desiatky iných, ktoré sa v našom slovníku udomácnili za uplynulých sedemnásť rokov. Netreba presnú definíciu, všetci vedia, že ide o čosi, čo súvisí s obchodom, podporou predaja, reklamou, ba až komer­ciou či konzumnou spoločnos

ťou.

Jeho podstatu najlepšie odhaľuje jazyk, ktorý používa. A jazyk marketingu je vskutku príznačný: „vytýčiť“, „dosiahnuť“, „prekročiť!, ... (ciele), „definovať“, „zacieliť“, „trafiť“, ... (cieľovú skupinu), samé čísla, grafy, šípky, stratégie, plány a nástroje.

Na fotografiách, ktorými sa zvyknú ilustrovať články s marketingovou tematikou, sú najčastejšie muži v oblekoch, ktorí majú pri ústach megafóny alebo na chrbtoch namaľované terče pre súťaž v šípkach. Azda najvýstižnejší je však obrázok nastraženej pasce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dolapiť ich

V marketingu ide presne o to isté ako v dobrom trileri. Hlavný hrdina musí hodiny a hodiny zloducha najprv sledovať, zaznamenávať si časy a miesta jeho výskytu, zisťovať, s kým sa stretáva, kde, v čom sú jeho slabiny, aby potom v závere filmu naňho mohol nastražil pascu a dolapiť ho.

Naším objektom sledovania sú spo­trebitelia. Pozorujeme, akým spôsobom nakupujú, čo konzumujú, kde trávia svoj voľný čas, čo čítajú a pod. Pokúšame sa zistiť, čo im chutí, aby sme, samozrejme, vedeli, čo nám ešte „zožerú“ a čo už nie.

Po dôkladnej analýze vytvoríme ná­vnadu - tak, aby im čo najlepšie „voňala“. Uistíme sa, či zaberie, otestujeme ju. Potom ju pekne zabalíme a prikročíme ku kladeniu pascí: vložíme ich do novín a časopisov, ktoré čítajú, do televíznych programov, ktoré pozerajú. Oblepíme nimi ulice. Rozmiestnime ich medzi regály v obchodoch, kam chodia nakupovať. Dokonca nimi zaplníme virtuálny svet ...

SkryťVypnúť reklamu

Ale dokedy ešte? Dokedy ešte budeme ľuďom klásť do cesty prekážky, zdržovať a otravovať ich? Nenastal už konečne aj na Slovensku čas pre marketing vyššej úrovne, pre ktorý sú kľúčové pojmy ako individuálny prístup, inteligentnosť, dialóg, budovanie a rozvíjanie vzťahov?

Veď predsa verný obdivovateľ značky prináša firme viac než ulovený zákazník, ktorý sa nechal nachytať.


Autor: Marian Timoracký, marketingový analytik United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu