ťou.
Jeho podstatu najlepšie odhaľuje jazyk, ktorý používa. A jazyk marketingu je vskutku príznačný: „vytýčiť“, „dosiahnuť“, „prekročiť!, ... (ciele), „definovať“, „zacieliť“, „trafiť“, ... (cieľovú skupinu), samé čísla, grafy, šípky, stratégie, plány a nástroje.
Na fotografiách, ktorými sa zvyknú ilustrovať články s marketingovou tematikou, sú najčastejšie muži v oblekoch, ktorí majú pri ústach megafóny alebo na chrbtoch namaľované terče pre súťaž v šípkach. Azda najvýstižnejší je však obrázok nastraženej pasce.
Dolapiť ich
V marketingu ide presne o to isté ako v dobrom trileri. Hlavný hrdina musí hodiny a hodiny zloducha najprv sledovať, zaznamenávať si časy a miesta jeho výskytu, zisťovať, s kým sa stretáva, kde, v čom sú jeho slabiny, aby potom v závere filmu naňho mohol nastražil pascu a dolapiť ho.
Naším objektom sledovania sú spotrebitelia. Pozorujeme, akým spôsobom nakupujú, čo konzumujú, kde trávia svoj voľný čas, čo čítajú a pod. Pokúšame sa zistiť, čo im chutí, aby sme, samozrejme, vedeli, čo nám ešte „zožerú“ a čo už nie.
Po dôkladnej analýze vytvoríme návnadu - tak, aby im čo najlepšie „voňala“. Uistíme sa, či zaberie, otestujeme ju. Potom ju pekne zabalíme a prikročíme ku kladeniu pascí: vložíme ich do novín a časopisov, ktoré čítajú, do televíznych programov, ktoré pozerajú. Oblepíme nimi ulice. Rozmiestnime ich medzi regály v obchodoch, kam chodia nakupovať. Dokonca nimi zaplníme virtuálny svet ...
Ale dokedy ešte? Dokedy ešte budeme ľuďom klásť do cesty prekážky, zdržovať a otravovať ich? Nenastal už konečne aj na Slovensku čas pre marketing vyššej úrovne, pre ktorý sú kľúčové pojmy ako individuálny prístup, inteligentnosť, dialóg, budovanie a rozvíjanie vzťahov?
Veď predsa verný obdivovateľ značky prináša firme viac než ulovený zákazník, ktorý sa nechal nachytať.
Autor: Marian Timoracký, marketingový analytik United Consultants