BRATISLAVA. Oficiálne je Zlatý klinec iba súťažou, v praxi sa ocenenia používajú na zvýšenie renomé agentúr. Našťastie, aj pre menšie agentúry, súťaží sa v ôsmich kategóriách. A tie sa ešte delia podľa druhu produktu, na ktorý sa reklama robila. Navyše, porota zostavená zo slovenských kreatívcov doplnených tradične o jedného hosťa z Prahy má možnosť udeliť aj klince strieborné a bronzové.
Urobiť to inak. Úplne inak
Výročná súťaž kreativity by okrem rozdávania ocenení mala aj naznačovať, aké nové postupy v reklame si vážiť a ako dobre sú na tom slovenskí tvorcovia.
„Boli sme štedrá porota,“ odpovedá nepriamo člen poroty Branislav Bezák z agentúry Istropolitana D Arcy. A aby vysvetlil aj to, čo bolo pre tento rok podstatné, zvýrazňuje veľké množstvo nominácií a ocenení v kategórii použitia nových médií.
Nové médiá sú podstatnou témou reklamy posledných rokov. Predpokladá sa, že nachádzanie úplne nových spôsobov doručenia reklamného odkazu alebo aspoň nového použitia klasických médií, zachráni marketingovú komunikáciu pred znechutenými spotrebiteľmi. „A, samozrejme, najlepšie je, ak reklama spotrebiteľa vtiahne, ak ho dokáže motivovať k akcii, ktorá je napokon sama posolstvom, alebo buduje vzťah k značke,“ hovorí Bezák.
Jeho agentúre sa to podarilo napríklad s obyčajnou pivovou fľašou. Kreatívci uvažovali, ako lacno a efektne dostať do pozornosti ich klienta Topvar. Vytvorili plastovú maketu fľaše, ktorá zároveň fungovala ako trúbka. Rozdali ju slovenským fanúšikom pred hokejovým zápasom. Dostali sa tak presne tam, kde by ich inak nikto nevpustil – do jadra televízneho vysielania, nie do reklamného bloku. Porota tohtoročného klinca to odmenila Zlatým klincom v kategórii Techniques – New media.
Klasika úplne nezmizla
Porota v tomto roku ocenila najmä práce, ktoré klasické postupy výroby reklamy nabúravali od podstaty.
Postup – vtipný príbeh vložený do televízneho šotu bol zlatom ocenený iba v jednom prípade. V kategórii televíznej a kinoreklamy ho získala agentúra MUW Saatchi & Saatchi za „kečup“ pre poisťovňu Kooperativa.
Nič len dobrý nápad s použitím klasického média priniesol zlato medzi tlačovými reklamami malému štúdiu Verbunk. To malo do jednoduchého posolstva dostať oznam, že v Bratislave štartuje argentínsky steakhouse. Využili na to mapu Argentíny, ktorá vyzerala ako poriadne prepečený steak.
Kompletné výsledky a ukážky reklám na www.kras.sk