Ociachované nebudú len práčky

Prípravou na certifikáciu je aj európska kampaň Display. Na Slovensku sa do nej zapojila zatiaľ iba jedna samospráva.

Nové a významne rekonštruované budovy budú mať podobné certifikáty energetickej hospodárnosti ako elektrospotrebiče.Nové a významne rekonštruované budovy budú mať podobné certifikáty energetickej hospodárnosti ako elektrospotrebiče. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Od roku 2008 sa začne povinná eneregtická certifikácia nových či významne rekonštruovaných budov. Podľa generálneho tajomníka Asociácie realitných maklérov Zdislava Dobrenka to ovplyvní ich ceny. Certifikát bude vypovedať o tom, ako je ktorá budova energeticky hospodárna, pričom ich bude označovať štítkami, podobne, ako je to pri elektrospo­trebičoch. Od kategórie A - naj­­efektívnejšia až po G, čo znamená budova s vysokými energetickými stratami.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Budovy s lepšou známkou budú mať trhovú cenu určite vyššiu než budovy s nadmernou spotrebou energie,“ povedal Dobrenko. Zároveň sa to podľa neho odrazí na cenách bytov. „Prispeje to k objektívnejšiemu rozhodovaniu. Kupujúci si ľahšie zráta a porovná, koľko bude mesačne platiť za energie v dvoch­ rôznych bytoch,“ povedal. Naopak, majiteľ bytu v energeticky efektívnom dome bude mať podľa neho argument na vyššiu predajnú cenu.

SkryťVypnúť reklamu

Pre budovy, ktoré ich majitelia budú chcieť predať alebo pre­najať, bude certifikát povinný tiež. Udeľovať ich budú môcť súkromné subjekty, ktoré splnia odbornú spôsobilosť danú zákonom.

Tieto opatrenia, ktoré vychádzajú z európskej smernice, sledujú ako environmentálne, tak aj ekonomické ciele. Certifikovaním sa určí nielen energetická hospodárnosť budovy, ale navrhnú sa aj opatrenia na dosiahnutie vyššej triedy v spo­trebe energií.

Kampaň už je na Slovensku

Francúzska medzinárodná agentúra Energie – Cités, ktorá spolupracuje so samosprávami na zlepšovaní životného prostredia, v roku 2004 spustila európsku kampaň Display. Tá je akoby prípravou na certifikáciu, aj keď s ňou priamo nesúvisí a je dobrovoľná. Firma oslovuje obce, aby začali verejne zobrazovať informácie - takisto formou štítkov - o spotrebe energie, emisiách CO2 a spotrebe vody v budovách patriacich pod ich správu. Je do nej zapojených približne 220 európskych miest a obcí.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa do kampane v máji 2006 ako prvá zapojila bratislavská Vrakuňa. Správcovská spoločnosť Spokojné bývanie okrem komunálnych budov do „štítkovania“ zapojila aj bytové domy vo svojej správe. „Ľudia by sa mali prirodzene zaujímať o to, kde sa dá ušetriť. Ohodnotením od A po G a poukázaním na rezervy im poskytujeme návod na zníženie spotreby energie a vody,“ povedala koordinátorka kampane Display pre Slovensko Henrieta Peškovičová. V prípade komunálnych budov ide zasa o šetrenie verejných zdrojov.

Do akej kategórie budova patrí, vypočíta správca tak, že údaje o spotrebe energií, systéme vykurovania a plochách budov, ale napríklad aj faktor počasia vloží do kalkulačného vzorca na stránke Energie – Cités. Podľa Peškovičovej bolo vo Vrakuni ohodnotených približne 60 percent bytových domov a ich priemer bol F, teda predposledné miesto v škále.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vyzerá štítok

Na štítku sú uvedené tri známky: za spotrebu energie, emisie CO2 a spotrebu vody. Zároveň obsahuje odporúčania, ako spraviť budovu energeticky hospodárnejšou. Okrem jednoduchých opatrení, ako je vypínanie počítačov, sú to hlavne zásadné technické opatrenia ako hydraulické vyregulovanie a termostatizácia. Niekedy sa odporúčajú aj solárne kolektory.

„Vďaka našim odporúčaným opatreniam na spotrebu vody na toaletách ušetrila škola Račianska v roku 2005 niekoľko tisíc korún na nákladoch,“ povedala Peškovičová. Škola sa preto v porovnaní s rokom 2004 posunula z kategórie E do D.

Do konca roka chce Peškovičová získať pre projekt štítkovania budov samoprávy z desiatich obcí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 535
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 210
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 915
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 952
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 869
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 810
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 465
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu