Nemecký Continental nedávno kúpil 51 percent akcií Matador Rubber. Prečo ste sa rozhodli ustúpiť zo svojich pozícií v čase, keď sa fabrike darí? Skupina Matador mala vlani obrat 450 miliónov eur.
„Neustupujeme, len rozčleňujeme naše aktivity v rámci holdingu medzi Matadorom Rubber a Matadorom Automotive. Do Rubber sme získali strategického partnera, ale Matador ako skupina bude fungovať naďalej.“
O tom, že chcete predať časť fabriky, ktorá vyrába pneumatiky pre osobné autá, dopravné pásy a gumárenské stroje, ste hovorili už niekoľko mesiacov. Na druhej strane ste však celý proces predaja dosť naťahovali. Čo ste tým sledovali?
„Išlo nám o komplexný pohľad na to, ako strategický partner chápe biznis, ktorý sme v posledných 15 rokoch rozvíjali. Vytiahli sme ho takpovediac z plienok. Preto sme chceli dosiahnuť, aby sme boli spokojní s tým, čo partner zamýšľa a ako chce firmu ďalej rozvíjať.“
Snažili ste sa zrejme uhrať aj čo najlepšiu cenu, nie?
„Pozrel by som sa na to komplexne. Aj ohodnotenie podniku bolo pre nás dôležité. Usilovali sme sa však aj o to, aby sa zachovala značka Matador.“
Hovorí sa, že za investíciu ste mohli získať aj vyše päť miliárd korún. Na čo použijete zdroje z predaja firmy?
„O cene hovoriť nebudem. Môžem však povedať, že časť z utŕžených peňazí pôjde na oddlženie našich nových aktivít, ktoré sú preúverované. Zvyšok použijeme na nové investície napríklad do finančných služieb.“
Podarilo sa vám presadiť, aby Nemci púchovskú produkciu predávali naďalej pod značkou Matador. Takisto ste vyrokovali, že investor po akvizícii prakticky nebude prepúšťať. Ako sa vám to podarilo?
„Už predtým sme zredukovali stavy zamestnancov na úroveň, ktorá teraz dáva partnerovi možnosť do tohto vlaku nastúpiť bez väčšieho prepúšťania a zvyšovať rentabilitu a produktivitu práce. Očakávame, že dôjde k zvýšeniu výroby z 5,5 na 7 miliónov kusov pneumatík ročne. Nevylučujem, že dôjde k nejakým synergiám v nákupe surovín alebo informačných systémov, ale to bude mať iba minimálny dosah na zamestnanosť.“
Prídu s novým investorom aj nové pracovné miesta?
„Nemyslím si, že to bude o zvýšení počtu pracovných príležitostí. Skôr o udržaní súčasného stavu a zvýšení produktivity práce pri využívaní najmodernejších strojov a zariadení na výrobu pneumatík.“
Vaša privatizačná skupina je svetlou výnimkou obdobia Mečiarovej divokej privatizácie. Firmu ste nevytunelovali, ale rozhodli ste sa biznis rozvíjať.
„Pochopili sme, že je to šanca pre nás, vtedy mladých ľudí, niečo dokázať. Zomkli sme sa okolo otca, ktorý začal rozhodujúce procesy. Zahryzli sme sa do práce. Otvorili sme niektoré nové projekty. Išli sme do strojárstva. Kúpili sme napríklad strojárne v Dubnici a dnes je z toho špičkový výrobca strojov a zariadení pre gumárenský priemysel. Za 15 rokov nášho biznisu sme nevyplácali dividendy. Znie to ako klišé, ale tvrdo sme pracovali, aby sme sa dostali tam, kde v súčasnosti sme.“
Ako hodnotíte, že ministerstvo práce až príliš nahráva odborom pri novele Zákonníka práce?
„Niektoré veci, ktoré sú v novele Zákonníka práce sformulované, nás ohrozujú v podnikaní. Slovenská ekonomika by nemala byť zaťažená nástrojmi, ktoré by jej znemožnili väčšiu dynamiku rozvoja. V tripartite sa už dosiahli niektoré ústupky a verím, že sa to dá na pravú mieru.“