Nakoniec je všetko inak

Nazvať výstavu Delfín v lese alebo Chvála paradoxu našepkáva, že buď si umelec uťahuje zo seba, alebo z návštevníka galérie alebo z reality. Lenže švindľovanie môže byť dobrodružné, ak hovoríme o vizuálnych klamoch. A tiež poučné: neverte tomu, čo vidíte.

Milan Bočkay: Zahustená lineárna kresba, 1988.Milan Bočkay: Zahustená lineárna kresba, 1988. (Zdroj: SNG)

Konštrukcia kocky, cez ktorú s poprením priestorových princípov prechádza špagát. Pokrčený papier s provokatívnym nápisom „mezi klamem a zdáním“. Toto sú len dva príklady z diela Milana Bočkaya, člena Združenia A - R. Na výstave v Slovenskej národnej galérii je ich asi 140. Princíp trompe l'oeil - zrakového klamu - je to, čo ich spája.

Tajomstvo nespoznáme

Šesťdesiatnik Milan Bočkay, tvorca programu analytickej maľby, skúma od 70. rokov maľbu ako médium. V rovnakom čase sa strhla vlna analytickej maľby na medzinárodnej scéne, ale slovenskí „analytici“ nemali v období normalizácie so svetovými trendmi väčší kontakt. „Bolo to komplikované, mali sme smolu, ale nebolo to nepriedušné,“ spomína Bočkay.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V histórii umenia nie je hra s ilúziou, s ilúziou ilúzie a so zrakovými klamami ničím novým. Pomaľované múry, ktoré sugerovali prechádzku v záhrade, plafóny, ktoré sa zdali kupolami, zväčšovanie priestoru tým, že sa doň nakreslia ďalšie dvere či okná. Napokon, neprekvapuje, že pre Milana Bočkaya sa stal kľúčovou osobnosťou belgický surrealista René Magritte, ktorý tvrdil, že jeho maľby evokujú tajomstvá a „tie nič neznamenajú a ani ich nie je možné spoznať“.

Milan Bočkay má však na slovenskej výtvarnej scéne výnimočné postavenie, jeho útok na divákove zmysly je frontálny, neustále ho zneisťuje, a tak návštevníkovi galérie neostáva nič iné, len si neúnavne preverovať, čo vlastne vidí, spraviť pár krokov bližšie a zasa sa vzdialiť.

„Maľba sa stala ostro sledovaným pólom, nároky na ňu klád­li aj väčšiu zodpovednosť - člo­vek by nemal maľovať len tak, mal by aj priniesť niečo zásadne nové. Samozrejme, môžeme to aj učene nazvať analýzou. Čo však môže maliar dôvernejšie poznať ako maľbu?“ pýta sa Milan Bočkay.

SkryťVypnúť reklamu

Nenásytný klamár

Na retrospektívnej prehliadke sa ukáže, že flirtovanie s ilúziou, klamom a hyperrealitou sa začalo už za umelcových pubertálnych čias, pokračovalo nazväčšovanými štruktúrami, napríklad monumentálnymi detailmi kože a zastavilo sa aj pri štruktúre litografie. Bočkay skúšal, čo zvládne list papiera. Kreslil ho pokrčený, poskladaný, poprepichovaný, pre­sve­co­va­ný.

Hľadá, aké možnosti hra s mé­diom maľby ponúka. V odhaľovaní spôsobov, ako maľbou klamať, je, našťastie, nenásytný. Švindľuje pomocou povrchu diela, zasahuje do plochy, „zneužíva“ štruktúru aj rámy, zamieňa kresby za akvarely a naopak. Cituje, parafrázuje, vytvára zdanie skutočného reliéfu, „preväzuje“ obrazy a napokon umocňuje maliarsku ilúziu zásahom farby.

SkryťVypnúť reklamu

„Môj prístup mi prináša slo­bo­du. Môžem sa venovať geo­metrii, materiálu, akčnej maľbe, môžem citovať. Môže to robiť každý, len musí priniesť vlastný podiel.“ Bočkayova sloboda sa prejavuje aj v tvorbe z konca 90. rokov, keď cituje tie najznámejšie diela (van Goghove Slnečnice či Warholovu konzervu s polievkou) a vytvára dojem hliny. Samozrejme, ide o simuláciu.

Spolukurátorom prehliadky je Rudolf Fila, Bočkayov učiteľ na bratislavskej SŠUP, ktorý výrazne ovplyvnil vývoj svojho študenta. „Netreba ju komentovať, lebo sám Bočkay komentuje seba aj dejiny umenia,“ poznamenáva Fila. Druhú pravdu vyslovil v utorok pred vernisážou spolurealizátor výstavy, brniansky teoretik Jiří Valoch: „Všetko je inak, ako sa zdá na prvý pohľad.“ A vystavujúci s pobavením dodáva: „Švindľujem celý život.“

SkryťVypnúť reklamu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 446
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 085
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 696
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 631
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 042
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 1 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 722
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 577
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu