
V košickom Čermeľskom údolí sa prebúdza historická, stále však čulá parná lokomotíva Katka. Prebudia ju v areáli rušňového depa v sobotu 21. apríla.

Pod Katkiným kotlom oheň zapália o pol jedenástej. Potom v rámci Rušňoparády predstavia parné lokomotívy na točni, okolo poludnia dorazí historický vlak MÁV, popoludnie je venované jazde parnej lokomotívy s prívesným vozňom v areáli depa.

Parný rušeň Katka vyrobili v roku 1884 v Hagansovej továrni v nemeckom Erfurte. Vyrobili ho pôvodne pre trať Gelnica – Smolnícka Huta. Pracoval tam do roku 1949, potom bol zapožičaný pre trať Hronská Breznica (Dúbrava) – Banská Štiavnica. V roku 1965, po úradnom vyradení z prevádzky, mal skončiť v šrote, ale zhodou šťastných náhod ho umiestnili na podstavec pri vstupnej bráne do Rušňového depa v Spišskej Novej Vsi, kde slúžil ako pamätník železničnej minulosti. Po oprave v roku 1991 v Železničných opravovniach a strojárňach České Velenice bol „prevelený“ do služby na Detskej železnici v Košiciach. V minulom roku prešiel dôkladnou opravou kotla vo Vrútkach. V súčasnosti Katka reprezentuje najstarší prevádzkyschopný rušeň na území bývalého Československa a je tiež jedným z mála zachovaných parných rušňov s rozchodom 1 000 mm. Zapísaný je aj do Ústredného zoznamu kultúrnych pamiatok SR.
Autor: mv