ch spoločností nie sú prekvapením. Potvrdzujú, že faktoring sa stáva prestížnou formou financovania, výhodnou pre väčšinu podnikateľov.
Factoring Slovenskej sporiteľne potvrdzuje pozíciu jednoznačného lídra na trhu. Ku koncu roka dosiahol obrat takmer 21 mld SKK, čo je medziročný nárast o 47,8 % a ku koncu roku 2006 si zabezpečil v rámci AFS podiel 46,5 %. S odstupom sa na druhom a treťom mieste držia faktoringové služby ďalších dvoch bánk so silnej trojky - VÚB Faktoring a faktoring Tatra banky.
Podnikatelia stále vo väčšej
miere objavujú výhody tohto spôsobu financovania. Rezervy sú hlavne v chápaní pridanej hodnoty faktoringu t.j., že faktoring nie je len o financovaní pohľadávok, a preto je potrebné informovať klientov aj o jeho ďalších možnostiach a výhodách.
Využívanie faktoringových služieb je v západnej Európe v porovnaní so Slovenskom na vyššej úrovni, ale čoraz viac sa tento spôsob financovania dostáva do povedomia slovenských firiem a stáva sa pre ne atraktívnym. Na úhradu, poistenie a správu svojich pohľadávok využívajú faktoring najmä malé a stredné firmy. V poslednom období začínajú výhody faktoringu využívať aj veľké spoločnosti. Faktoringové financovanie má vo svete, ale aj na Slovensku rastúci trend, ktorý ešte podporil aj vstup do EÚ a s tým súvisiaca zvýšená exportná orientácia slovenských spoločností. Rovnako má na to vplyv zvyšovanie povedomia o faktoringu a jeho pridaných hodnotách, z ktorých sa v poslednej dobe využíva hlavne poistenie pohľadávok voči menej bonitným odberateľom a outsourcing správy pohľadávok. Vzhľadom na vysokú účinnosť vymáhania pohľadávok, najmä tých, ktoré sú po lehote splatnosti. Outsorcing správy pohľadávok sa stáva zaujímavým aj pre veľké spoločnosti.
Kto najviac využije
faktoring?
Faktoring je služba určená predovšetkým dodávateľom tovaru alebo služieb, ktorí:
n poskytujú svojim odberateľom dodávateľský úver (odloženú splatnosť),
n majú na základe expanzie vyššie finančné potreby než umožňuje schválený limit bankou,
n plne nesplnili kritériá schvaľovacieho procesu banky, ale majú bonitnú štruktúru odberateľov,
n majú potrebu dodatočných finančných zdrojov, ale nechcú navyšovať úverovú angažovanosť,
n chcú ušetriť náklady a vyčleniť správu svojich pohľadávok na špecializovanú firmu.
Ďalšie špecifiká klientov, ktorí faktoring využívajú, sú:
n majú odberateľov, ktorým pravidelne dodávajú tovar alebo služby,
n sú priamym predávajúcim,
n ich odberateľ od nich požaduje odloženú splatnosť faktúr dlhšiu ako 14 dní,
n používajú hladkú platbu (fakturácia bez zaistenia dokumentárnym akreditívom, zmenkou alebo bankovou zárukou) ako platobnú podmienku.
K faktoringu sa klient
dostane aj v banke
Mnohé z faktoringových spoločností patria pod bankové skupiny. Plynú z tohto výhody pre banku, pre faktoringovú spoločnosť aj pre samotného podnikateľa. Výhodou pre podnikateľa je to, že sa k produktom faktoringovej spoločnosti dostane v ktoromkoľvek obchodnom mieste banky. Výhodou pre samotnú faktoringovú spoločnosť je to, že môže byť súčasťou silnej finančnej skupiny, a že môže jednoduchšie osloviť nielen vlastných klientov, ale aj klientov banky. Výhodou pre banku je to, že môže ponúknuť klientom balík finančných služieb, ktorý by bez faktoringu nebol kompletný. Klienti nájdu na jednom mieste všetko, čo pre svoje podnikanie potrebujú, a to je aj pre banku dobrou vizitkou. (on,vj)