na 72 501 mil. Sk (v obstarávacích cenách
bez DPH). Oproti roku 2005 to predstavuje viac ako 26-percentný nárast, čo je viac ako bol medziročný rast v predošlých rokoch.
Osobné automobily stále dominujú
V minulom roku 38 členských lízingových spoločností Asociácie leasingových spoločností SR (ALS SR) uzatvorilo 93 665 zmlúv na financovanie hnuteľných predmetov v celkovom objeme 69 124 mil. Sk. Podľa predstaviteľov asociácie to predstavuje približne 95 percent celkového trhu. Najväčší podiel na hnuteľ-ných predmetoch majú už tradične osobné automobily, v minulom roku to bol takmer 33 percentný podiel, i napriek tomu, že 58 430 zmlúv v objeme 22 771 mil. Sk znamenalo najmenší, iba 13,4 percentný nárast oproti roku 2005. Druhou najúspešnejšou komoditou boli stroje a priemyselné zariadenia. Lízingové spoločnosti financovali 8 603 strojov a priemyselných zariadení v celkovom objeme 16 491 mil. Sk, čím dosiahli 18,5 percentný nárast. Podľa Miloša Randáka, predsedu predstavenstva ALS SR, bude táto komodita rásť aj v budúcnosti. "Ich nákup je obrazom prosperujúcej slovenskej ekonomiky a jej rastu," povedal. Nákladné vozidlá, ťahače a prívesy narástli vlani oproti roku 2005 a viac ako 31 percent. V tejto komodite bolo uzatvorených 9 142 zmlúv v objeme 16 013 mil. Sk. Úžitkovým automobilom sa po minulé roky príliš nedarilo. V roku 2006 si však, vďaka takmer 63 percentnému rastu, svoju reputáciu napravili. Do-
siahnutý objem v tejto komodite sa vyšplhal na 10 920 mil. Sk pri 15 043 zmluvách. Lode, lietadlá a železničné vozidlá i napriek 145 percentnému rastu dosiahli objem len 869 mil. Sk. Rovnako ako počítače a kancelárska technika s objemom 723 mil. Sk a tvoria z celkového hľadiska iba okrajové komodity ponuky lízingových spoločností.
Finančný lízing s najväčším podielom, ale najmenším
rastom
Lízingové spoločnosti financujú predmety dlhodobej spotreby najmä prostredníctvom finančného lízingu. V minulom roku to boli hnuteľné predmety v objeme 51 057 mil. Sk, čo predstavovalo takmer 74 percentný podiel a to i napriek najmenšiemu, len 15 percentnému prírastku. Po predchádzajúcom vysokom raste operatívny lízing nesklamal ani v minulom roku. Prenajaté predmety, najmä automobily, v objeme 4 893 mil. Sk znamenali nárast oproti predchádzajúcemu roku viac ako o 65 percent. Tento typ financovania má najmä vďaka vstupu ďalších špecializovaných spoločností perspektívu ďalšieho rastu. O takmer dve percentá, na 7,1 percenta, sa zvýšil aj jeho podiel na celkovom financovaní hnuteľných predmetov.
Najnižší podiel má v tomto členení predaj na splátky. V minulom roku síce dosiahol s objemom 3 134 mil. Sk takmer 90 percentný nárast, na celkovom predaji sa napriek tomu podieľal len 4,5 percentami. Značne úspešnejšie je financovanie prostredníctvom spotrebiteľského úveru. Objem 10 040 mil. Sk znamená 14,5 percentný podiel. Nárast oproti roku 2005 bol viac ako 72 percentný. Predaj na splátky a spotrebiteľský úver ako dva veľmi podobné produkty už dosahujú spolu 19 percentný trhový podiel, oproti necelým 14 percentám v rovnakom období minulého roka.
Spotrebitelia stále
s vysokým podielom na trhu
Lízing a ostatné typy financovania ponúkané lízingovými spoločnosťami sa len v posledných rokoch vo zvýšenej miere presadzujú v podnikateľskom sektore. Podnikatelia oproti fyzickým osobám dokážu naplno využiť daňové a ekonomické výhody, ktoré obstaranie majetku cudzími zdrojmi ponúka.
Jednoznačné je to aj pri pohľade na členenie podľa nájomcov lízingových spoločností. Do sféry súkromného sektora (poľ-nohospodárstvo, priemysel, stavebníctvo, služby, živnostníci) putovalo viac ako 84 percent všetkého financovania, t. j. 58 206 mil. Sk.
Spotrebitelia však ostávajú aj naďalej významnými klientmi pre lízingové spoločnosti. Tí sú s objemom 8 999 mil. Sk a 13 percentným podielom pre prenajímateľov stále zaujímavou skupinou najmä pri financovaní osobných automobilov. Verejné služby zohrávajú z tohto pohľadu zatiaľ len marginálnu úlohu.
Nehnuteľnosti rast ešte len čaká
Lízing nehnuteľností poskytovalo v roku 2006 desať členov ALS SR. Celkový objem financovania nehnuteľností dosiahol
3 377 mil. Sk, čo síce predstavuje viac ako 26 percentný nárast, avšak podľa predstaviteľov asociácie tento segment na vyššie prírastky ešte čaká. Dôvodom nízkych čísiel je podľa Miloša Randáka aj to, že podiel spoločností poskytujúcich lízing nehnuteľností zastrešených asociáciou je len približne polovičný. Najčastejšie lízingové spoločnosti financovali priemyselné budovy, nasledované maloobchodnými budovami a supermarketmi. Výrazne nižšie hodnoty financovania boli v komodite kancelárie, pozemky, hotely, reštaurácie a rekreačné zariadenia. Z hľadiska dĺžky trvania boli lízingové zmluvy uzatvárané na 8 až 16 rokov. Lízingové spoločnosti financovali nové a staršie budovy približne v rovnakom objeme avšak pri výrazne odlišnom počte budov. Kým starších bolo 91, nových bolo iba 19.
Rebríček naďalej
bez výrazných zmien
Poradie najúspešnejších lízingových spoločností prechá-dza v posledných rokoch len minimálnymi zmenami. Na čele rebríčka je rovnako ako v predošlých rokoch CAC Leasing Slovakia s objemom takmer 13 mld. Sk. Tesne za ním, s objemom
viac ako 12 mld. Sk je ČSOB Leasing. Obchody za viac ako 7 mld. Sk urobili tri lízingové spoločnosti. Volkswagen Finančné služby Slovensko, ktorý postúpil zo štvrtého na tretie miesto, VB Leasing SK, ktorý o jednu priečku poklesol a Tatra-Leasing. Bez zmeny ostala šiesta priečka, na ktorej je s viac ako 4 miliardovým objemom jediná nezávislá spoločnosť v rebríčku B.O.F. Takmer 4 mld. dosiahol aj Leasing Slovenskej sporiteľne. Miesta na ďalších priečkach prvej desiatky sú nezmenené. Objem 2,8 mld. dosiahol OTP Leasing, 2,6 mld. DaimlerChrysler Financial Services Slovensko a desiatku uzatvára S Slovensko s objemom 1,5 mld. Sk. Erika Farenzenová