zabezpečiť poistenie
zodpovednosti za škodu
Malá stavebná firma z východného Slovenska získala zákazku na rekonštrukciu obchodného
priestoru v košickom nákupnom centre Optima. Všetko išlo ako po masle, až do chvíle, kým zo zle utesneného priestoru staveniska neunikol jemný prach pri rezaní sadrokartónových dosiek a neznečistil tovar vo vedľajšej predajni s textilom.
Poškodený majiteľ predajne pravdepodobne využil situáciu a poslal do Bratislavy na odborné
čistenie 472 kusov tovaru, z toho 311 kožených búnd a stavebnej firme vystavil účet za odstraňovanie následkov vo výške vyše štyristotritisíc korún, čo by ju pravdepodobne dostalo do finančných problémov.
Stavebná firma však mala dojednané poistenie zodpovednosti za škody spôsobené pri stavebných a montážnych prácach. Poisťovňa v rámci likvidácie poistnej udalosti vyslala do poškodenej predajne súdneho znalca z odboru kože a kožušiny. Ten obhliadkou miesta poistnej udalosti zistil, že majiteľ predajne mal v súvislosti so spôsobenou škodou dôvod poslať na odborné čistenie do Bratislavy iba 31 kusov oblečenia. Poisťovňa tak vyčíslila skutočnú škodu, za ktorú bol klient reálne zodpovedný na približne štyridsaťšesťtisíc korún.
Poistenie zodpovednosti za škodu tak klientovi poskytlo dvojitú ochranu. V prvom rade zo škody 46 tisíc korún zaplatil iba spoluúčasť desaťtisíc korún. A zároveň sa vyhol súdnym sporom a komplikovanému dokazovaniu, že majiteľ obchodu s textilom pravdepodobne nadhodnotil škody, za ktoré je stavebná firma zodpovedná. Ak by sa poškodený predsa len domáhal zaplatenia sumy, ktorú vynaložil na odstránenie škôd, súdil by sa s poisťovňou, nie so stavebnou firmou.
Peter Világi
www.mfc.sk