BRATISLAVA. Zdá sa vám, že vaše mesačné zálohové platby za energie sú zbytočne vysoké? Ak máte na konci zúčtovacieho obdobia vysoké preplatky, je na mieste zvážiť, či neznížiť zálohové platby, alebo nezmeniť spôsob platby. Počas roka totiž zbytočne úverujete energetické spoločnosti. V dôsledku inflácie sa vám peniaze navyše znehodnocujú.
Ročné zúčtovanie elektriny alebo plynu vykonávajú dodávatelia priebežne počas celého roka, každé odberné miesto je vyúčtované inokedy.
Zmena výšky platby
Zvýšiť alebo znížiť zálohové platby môžete troma spôsobmi. Najjednoduchšie je zavolať na zákaznícku linku danej spoločnosti. Zákazník nahlási číslo odberného miesta elektriny, v prípade plynu zákaznícke číslo, a priamo si dohodne novú výšku platby.
Ďalšou možnosťou je zaslať žiadosť e-mailom alebo poštou. Ak ide o elektrinu, treba v nej uviesť aj zmluvný účet a obchodné meno odberateľa. A nakoniec, zákazník môže o zmenu zálohových platieb požiadať osobne na kontaktnom mieste svojho dodávateľa.
Na rozdiel od dodávateľov elektriny plynári nedovoľujú ľubovolné zníženie preddavkov.
„Zníženie zálohy je bezproblémové do istej miery. Ak niekto so spotrebou tritisíc kubíkov zemného plynu ročne zrazu požaduje znížiť platby na úroveň spotreby tisíc kubíkov, musí to vysvetliť,“ povedala hovorkyňa SPP Dana Kršáková. Ak chce domácnosť znížiť mesačnú platbu za plyn o viac ako 20 percent, nestačí zavolať na zákaznícku linku, ale treba poslať žiadosť písomne.
Existujú aj prípady, keď dodávateľ energie povolí mesačné platby nižšie, ako by mali v skutočnosti byť a nezodpovedajú reálnej spotrebe.
„Niektorí zákazníci, napríklad umelci, majú záujem platiť počas roka nízke zálohové platby aj za cenu vysokého nedoplatku po zúčtovaní. Vyhovuje im to tak, lebo ku koncu roka majú nárazové zákazky, z ktorých nedoplatok zaplatia,“ povedal hovorca Západoslovenskej energetiky Ján Orlovský.
Pohodlnejšie je inkaso
Podľa energetikov by však veľké preplatky a nedoplatky vznikať nemali. „K úprave výšky preddavkových platieb zo strany našej spoločnosti dochádza automaticky pri ročnom vyúčtovaní a vychádza sa z reálnej spotreby,“ vysvetlila Andrea Danihelová z útvaru komunikácie Východoslovenskej energetiky. Dochádza k nim podľa nej iba vtedy, ak sa rapídne zmení spotreba alebo zákazník zmení sadzbu na vykurovaciu. „Vtedy sa nedá presne odhadnúť vývoj spotreby do budúcnosti,“ povedala.
Ak zákazník uhrádza mesačnú zálohu formou inkasa, je vo výhode, lebo energetická spoločnosť mu bude z účtu automaticky strhávať tú „aktualizovanú“ sumu. Preplatky alebo nedoplatky môžu totiž vzniknúť, ak zákazník platí trvalým bankovým prevodom a nezmení svoju zálohu ani po ročnom zúčtovaní. Aj keď je z tohto dôvodu inkaso výhodnejšie, využíva ho iba menšina zákazníkov. „Formou inkasa platí asi 27 percent našich zákazníkov, až 66 percent hradí mesačné faktúry šekmi. Z toho sa dá tušiť pretrvávajúca nedôvera v bankový systém,“ povedal Orlovský.
Domácnosti môžu mesačné faktúry a zálohy za elektrickú energiu zaplatiť aj v sieti predajní potravín COOP Jednota cez takzvanú Unikasu. Túto možnosť ponúkajú všetci traja slovenskí distribútori elektriny.