Kedy je najvhodnejšie začať s výučbou cudzieho jazyka? Psychológ Tomáš Kováč hovorí, že je to individuálne. Verí však v správnosť teórie "čím skôr, tým lepšie". V predškolskom veku by sa deti mohli oboznamovať s jedným cudzím jazykom, na prvom stupni s ďalším.
Aj keď by sa na prvý pohľad mohlo zdať, že predškoláci sa toho veľa nenaučia, nie je to celkom tak. Cez pesničky a básničky sa k jazyku približujú, na angličtinu a nemčinu sa hrajú, ale ako hovorí doktor Kováč: "Je veľmi dobré, keď sa v tomto veku každá bunka podnieti."
"Kto zvládne jeden jazyk, má veľkú pravdepodobnosť zvládnuť aj ďalší. Pri jazykoch je to ako s bicyklovaním a plávaním - čím sme starší, tým väčšie problémy máme so zvládaním nového. Švajčiarov je pomerne málo, ale každý maturant sa dorozumie úradnými jazykmi a aj po anglicky," hovorí doktor Kováč.
Vzdelávacích príležitostí pribúda
Materské školy sa trendu výučby jazykov podriadili. Veľká časť ponúka za poplatok výučbu angličtiny, nemčiny či iných jazykov. Lektorka Andrea Jergencová učí napríklad v piatich materských školách po celej Bratislave.
Päťročný Tomáš Závodník z Bardejova sa angličtinu učí v materskej škole od troch rokov. V meste je aj súkromná jazyková škola, kurz pre predškolákov teraz navštevuje 9 päťročných detí. Jeho mama je spokojná, za minulý rok pochytil asi sto slov, teraz sa už učí skladať prvé vety. Ročne ich to vyjde asi na tisíc korún. Ceny kurzov sa rôznia podľa regiónov, počtu hodín a kvality vzdelávacích inštitúcií.
Okrem materských škôl sa vzdelávaniu detí venujú aj jazykové školy. Do bratislavského Österreich Institut prichádzajú rodičia neraz s požiadavkou zapísať do jazykového kurzu nemčiny už dvojročné dieťa. Pre predškolákov sú kurzy až od troch rokov. Podobné obmedzenia majú aj v iných vzdelávacích inštitúciách.
Škôlka hrou
Veku dieťaťa by mala byť prispôsobená aj forma výučby, ktorá musí byť iná, ako hodiny jazyka v škole. V predškolskom veku nie je vhodné nútiť deti prekladať texty, opakovať si preberanú látku či dávať im domáce úlohy. Učenie by malo byť založené na hravom spôsobe. Cez vnem, sluch a pohyb si deti ukladajú do pamäte slovnú zásobu. Zameriavať by sa mali na výrazy, ktoré deti používajú v bežnom živote. U predškolákov treba využiť ich prirodzenú zvedavosť, cez ktorú objavujú nový jazyk. Neuvedomujú si to, lebo v tomto veku ešte nerozlišujú medzi hraním a učením. Reč pre nich prestáva byť cudzia a v porovnaní s deťmi, ktoré poznali len slovenčinu, sa im v škole učia jazyky ľahšie, keďže majú k učeniu jazykov vybudovaný vzťah.
Ako spoznáte kvalitu
- Pri výbere jazykového kurzu pre deti sa pýtajte:
- Má jazyková škola skúsenosti s kurzami pre deti?
- Kto sú lektori?
- Hovoria lektori aj po slovensky?
- Koľko úrovní je v ponuke?
- Koľko detí je v skupine?
- Je vyučujúci ochotný sa o pokroku dieťaťa s rodičom rozprávať?
Môže dieťa pokračovať vo výučbe?
Prečo sa učiť v detstve
Podľa výskumu majú deti
- prirodzenú výslovnosť
- pružnejšie myslenie
- nebojácnosť
- lepšie komunikačné schopnosti