BRATISLAVA. Tradičný slovenský výrobca pneumatík pre osobné automobily Matador bude vyrábať už aj pneumatiky pre osobné automobily v spolupráci s koncernom Continental. Spoločnosti sa totiž dohodli na tom, že vytvoria spoločnosť Matador Rubber, v ktorej bude mať 51 percent akcií Continental a zvyšné akcie bude vlastniť púchovská gumáreň.
Do novej spoločnosti budú z Matadoru vyčlenené činnosti a majetok súvisiaci s výrobou pneumatík pre osobné autá.
Matador a Continental už deväť rokov spolupracujú pri výrobe plášťov pre nákladné autá.
Obe firmy sa dohodli na tom, že výšku transakcie nezverejnia. Podľa agentúry SITA zdroj, ktorý si neželal byť menovaný, povedal, že Continental zaplatí za akcie cenu „v nižších stovkách miliónov eur“. Sto miliónov eur je asi 3,3 miliardy korún. Obchod ešte musí schváliť európsky protimonopolný úrad.
Prepúšťať sa nebude
Po vstupe investora by sa mala zvýšiť výroba pneumatík značky Matador. „Continental plánuje investíciami zvýšiť ročnú produkciu osobných plášťov Matador z 5,5 milióna na viac ako 7 miliónov kusov,“ povedal predseda predstavenstva Continentalu Manfred Wennemer. Zachovanie značky Matador bolo jednou z podmienok, za ktorých mohol Continental do spoločnosti Matador Rubber vstúpiť.
Nárast výroby si vyžiada zvýšenie počtu gumárenských strojov. „Prepúšťanie v súvislosti so vstupom investora nehrozí, skôr naopak. Bude totiž potrebné zabezpečiť obsluhu väčšieho počtu strojov,“ povedal hovorca Matadoru Dušan Koblišek. Podnik už navyše prešiel reštrukturalizáciou, ktorú zvyčajne sprevádza prepúšťanie.
Rozšírenie výskumu
Firmy chcú spoločne posilniť svoju trhovú pozíciu v strednej a východnej Európe a získať ďalšie obchodné príležitosti v Rusku, na Ukrajine a v ostatných štátoch Ruskej federácie.
Transakcia sa dotýka aj divízie Matador Machinery, ktorá bude včlenená do strojárskeho podniku v Hanover-Stocken ako druhý výrobný pilier Continentalu. Divízia Machinery vyrába stroje na výrobu pneumatík.
Nemecký koncern získava vytvorením spoločného podniku aj ďalšie kapacity na výskum a vývoj. Jeho súčasťou sa totiž stane Výskumný ústav gumársky v Púchove.
Rosinovci a ich Matador
Na strane predávajúceho mala v kontrakte s nemeckým Continentalom rozhodujúce slovo rodina Rosinovcov.
Otec Štefan patril medzi topmanažérov, ktorým sa v období mečiarovskej privatizácie podarilo cez takzvanú zamestnaneckú akciovku dostať ku kontrole nad podnikom. Jeho synovia, ktorých po rokoch praxe v podniku nominoval do najvyšších funkcií firmy, už získali fabriku, ktorá s Continentalom spolupracovala. K tomuto joint venture sa neskôr pridali podniky v Etiópii a Rusku.
Miroslav prebral vedenie gumárenskej výroby, Štefan Rosina mladší sa stal najvyšším šéfom holdingu Matador. Pripisuje sa mu aj rozhodnutie investovať napríklad do sektoru automotive aj do iných aktivít, ktoré s gumárenstvom priamo nesúvisia.
Predaj majority v gumárenskej výrobe dovolí Rosinovcom získať peniaze na ďalšiu expanziu alebo na vyplatenie úverov na doterajšie investície.
(r)