Bezprecedentné porušenie etických zásad

Účinkovanie politikov v reklame môže byť dvojaké – vedomé alebo nevedomé. V prvom prípade ide o viac-menej dobrovoľné pózovanie pred objektívom fotografa v rámci predvolebnej kampane.

Politik svoju tvár prepožičiava materskej politickej strane a obaja – politik i strana - veria, že im to pomôže zvýšiť šance na úspech vo voľbách alebo referende. Ide o takzvanú politickú reklamu, ktorá sa aj na Slovensku odohráva zhruba každé štyri roky.

V druhom prípade politik v reklame účinkuje bez vedomého súhlasu a pre neho spravidla za nepriaznivých okolností, či už z hľadiska kontextu propagovaného výrobku, hesla žartovným spôsobom negujúceho jeho doterajšiu politickú agendu alebo samotnej tváre zmorfovanej napríklad do podoby dieťaťa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Politici sa tak bez vlastného pričinenia objavujú zväčša v reklamách propagujúcich mienkotvorné médiá – denníky, týždenníky, rozhlasové a televízne stanice, v ktorých politici koniec-koncov aj tak tvoria veľkú časť ich obsahu. V takýchto reklamách sa nevyskytujú len George W. Bush, Usáma bin Ládin či Hugo Chávez, ale aj Václav Havel, Michal Kováč, Vladimír Mečiar a iní. Byť politikom sa niekedy nevypláca!

A potom je tu čosi, čo je v civilizovanej krajine nepredstaviteľné: vysoký štátny úradník vedome prepožičiavajúci svoju tvár do reklamy subjektu pôsobiacemu v konkurenčnom prostredí!

Áno, mám na mysli ministra zdravotníctva I. Valentoviča, ktorý vedome účinkuje v reklame Všeobecnej zdravotnej poisťovne (fotografia ministra s veľavýznamnou rukou zomknutou v päsť, titulok „Peniaze patria pacientom“ a rozhovor, v ktorom opakovane brojí proti súkromným zdravotným poisťovniam (pozri 7. stranu Sme vo štvrtok minulého týždňa).

SkryťVypnúť reklamu

Normálny komerčný inzerát

Ministerstvo zdravotníctva na účinkovaní ministra v reklame komerčného subjektu nevidí nič zlé. Tým iba dokazuje svoju nekompetentnosť.

V danom prípade nejde o politickú reklamu – nie je to inzerát politickej strany, ale inzerát akciovej spoločnosti zapísanej v obchodnom registri.

Zo strany poisťovne tak došlo k bezprecedentnému porušeniu Etického kódexu reklamy.

Ten v článku 5.3. hovorí jasne: „Reklama nesmie na svoje pôsobenie využívať politikov, predstaviteľov štátnej moci, a to ani v prípade, keby s takým úplatným alebo neúplatným pôsobením súhlasili. Jedinú výnimku tvorí politická reklama pred voľbami a referendom.“ (Etické zásady reklamnej praxe platné na území Slovenskej republiky, Rada pre reklamu, www.rpr.sk)

SkryťVypnúť reklamu

K tomu niet čo dodať.

Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United Consultants

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 527
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 192
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 861
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 972
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 749
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 794
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 477
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu