Politik svoju tvár prepožičiava materskej politickej strane a obaja – politik i strana - veria, že im to pomôže zvýšiť šance na úspech vo voľbách alebo referende. Ide o takzvanú politickú reklamu, ktorá sa aj na Slovensku odohráva zhruba každé štyri roky.
V druhom prípade politik v reklame účinkuje bez vedomého súhlasu a pre neho spravidla za nepriaznivých okolností, či už z hľadiska kontextu propagovaného výrobku, hesla žartovným spôsobom negujúceho jeho doterajšiu politickú agendu alebo samotnej tváre zmorfovanej napríklad do podoby dieťaťa.
Politici sa tak bez vlastného pričinenia objavujú zväčša v reklamách propagujúcich mienkotvorné médiá – denníky, týždenníky, rozhlasové a televízne stanice, v ktorých politici koniec-koncov aj tak tvoria veľkú časť ich obsahu. V takýchto reklamách sa nevyskytujú len George W. Bush, Usáma bin Ládin či Hugo Chávez, ale aj Václav Havel, Michal Kováč, Vladimír Mečiar a iní. Byť politikom sa niekedy nevypláca!
A potom je tu čosi, čo je v civilizovanej krajine nepredstaviteľné: vysoký štátny úradník vedome prepožičiavajúci svoju tvár do reklamy subjektu pôsobiacemu v konkurenčnom prostredí!
Áno, mám na mysli ministra zdravotníctva I. Valentoviča, ktorý vedome účinkuje v reklame Všeobecnej zdravotnej poisťovne (fotografia ministra s veľavýznamnou rukou zomknutou v päsť, titulok „Peniaze patria pacientom“ a rozhovor, v ktorom opakovane brojí proti súkromným zdravotným poisťovniam (pozri 7. stranu Sme vo štvrtok minulého týždňa).
Normálny komerčný inzerát
Ministerstvo zdravotníctva na účinkovaní ministra v reklame komerčného subjektu nevidí nič zlé. Tým iba dokazuje svoju nekompetentnosť.
V danom prípade nejde o politickú reklamu – nie je to inzerát politickej strany, ale inzerát akciovej spoločnosti zapísanej v obchodnom registri.
Zo strany poisťovne tak došlo k bezprecedentnému porušeniu Etického kódexu reklamy.
Ten v článku 5.3. hovorí jasne: „Reklama nesmie na svoje pôsobenie využívať politikov, predstaviteľov štátnej moci, a to ani v prípade, keby s takým úplatným alebo neúplatným pôsobením súhlasili. Jedinú výnimku tvorí politická reklama pred voľbami a referendom.“ (Etické zásady reklamnej praxe platné na území Slovenskej republiky, Rada pre reklamu, www.rpr.sk)
K tomu niet čo dodať.
Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United Consultants