Často píšete, že kľúčom k osobnému úspechu je pracovné nasadenie a nadšenie. Je toto nadšenie vrodené alebo sa dá rozdúchať v ľubovoľnom momente kariéry človeka?
Bob March, Fairfield, Connecticut, USA
Každý z nás pozná niekoľko ľudí, ktorí sú stále zapálení. Sú šialene zaľúbení do svojej práce, sú blázni do basketbalového tímu, sú bez seba zo starého džezu alebo moderného výtvarného umenia. Vzhľadom na ich neochabujúcu intenzitu si môžete byť takmer istí, že tu ide o niečo vrodené. O nich však nehovorme.
Je užitočnejšie hovoriť o druhej časti vašej otázky: či sú ľudia naozaj sú schopní rozpáliť sa do žerava. Ako už každý dobrý manažér vie, odpoveď znie, áno. Nadšenie skutočne možno rozdúchať, ale vyžaduje to, aby ste čerpali zo svojho vnútorného ohňa a aby ste svojim ľuďom dávali razantné odpovede na otázky: Kam smerujeme? Prečo? Čo z toho vyplýva pre mňa?
Treba vytýčiť silnú víziu
Uvedomujeme si, že je asi ťažké predstaviť si, že by takéto otázky rozdúchali zamestnancov s prázdnym pohľadom, ktorých, žiaľ, nájdete v toľkých firmách.
Videli sme však už uvoľnené nadšenie aj v najotupnejších obyvateľoch kójí. Vezmite si, čo sa stalo v podniku, ktorý dobre poznáme, nazvime si ho Acme. Asi pred tromi rokmi bolo Acme osirelou divíziou, potápajúcou sa v rámci medzinárodného výrobcu. Jeho zisky nerástli a zamestnanci boli motivovaní asi ako ježkovia v zime.
Vstúpme teraz do súkromnej firmy, ktorá Acme prevzala. Kritici sa, samozrejme, sústredia na chyby súkromného kapitálu. Jedným z jeho najväčších kladov však je, že môže, a často sa mu to aj podarí, roznietiť nadšenie ľudí prísnym uskutočňovnaím zámerov a novými nápadmi. Práve to sa stalo v Acme.
Áno, niektorých zamestnancov požiadali, aby odišli. No tým, čo zostali, mnohí boli pätedsiatnici alebo šesťdesiatnici, noví majitelia ponúkli vzrušujúcu víziu budúcnosti s neodolateľnou vyhliadkou, nové príležitosti na profesionálny rast, finančné odmeny a jednoducho potešenie z práce.
Treba len otočiť kľúčikom v štartéri
Pozrime sa teraz na podnikovú kontrolu Acme, ktorú sme absolvovali len nedávno.
Namiesto ľudí, správajúcich sa ako bezútešná zbierka prízrakov hľadiacich stále na hodinky, si tu zamestnanci rozprávali príbehy o boome, chvastali sa prírastkami produktivity a vzrušene porovnávali poznámky o „útokoch“ na predtým nedotknuté trhy. Cynizmus starých čias nahradili optimizmus a pravá angažovanosť.
Nadšenie sa rozdúchava účelom a zámerom. Úlohou každého vodcu je priniesť a oživiť tento zámer. Aj ľudia, čo kedysi pôsobili znudene, sa môžu čoskoro rozhorieť vnútorným plamenňom. Potrebovali len otočiť kľúčikom v štartéri.“
Práve som odmietla vynikajúcu kariérnu príležitosť, lebo som nedôverovala vedúcemu, hoci zdvojnásobil ponuku platu, len aby som neodišla. Stále mám záchvaty ľútosti, lebo som bola vášnivo zaľúbená do nášho výrobku. Urobila som dobre?
Wendy Garfieldová, New York
Zdvojnásobiť plat je veľmi pekné, to vám dáme zapravdu. Nemôžete skrátka robiť veľmi dlho s ľuďmi, ktorým nedôverujete, lebo dôvera je základom všetkého dobrého, čo sa deje v organizáciach: úprimnosť, spolupráca, spätná väzba, diskusia a tvorivosť. Nepochybne sú obdobia, keď nastúpite do spoločnosti nie preto, že by sa vám mimoriadne pozdávali tamojší ľudia, ale preto, že milujete ich výrobok tak vášnivo, aby sme použili váš výraz, alebo preto, že vám jednoducho ponúka takú skvelú profesionálnu príležitosť.
No dôvera je čosi iné ako obľuba a šéf je čosi iné ako ľudia všeobecne. Videli ste červenú vlajku a venovali ste jej pozornosť. Prestaňte sa trápiť a buďte hrdá.
New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.