Cynizmus starých čias nahradil optimizmus a angažovanosť

Často píšete, že kľúčom k o­sobnému úspechu je pracovné nasadenie a nadšenie. Je toto nadšenie vrodené alebo sa dá rozdúchať v ľubovoľnom momente kariéry človeka?

Často píšete, že kľúčom k o­sobnému úspechu je pracovné nasadenie a nadšenie. Je toto nadšenie vrodené alebo sa dá rozdúchať v ľubovoľnom momente kariéry človeka?

Bob March, Fairfield, Connecticut, USA


Každý z nás pozná niekoľko ľudí, ktorí sú stále zapálení. Sú šia­lene zaľúbení do svojej práce, sú blázni do basketbalového tímu, sú bez seba zo starého džezu alebo moderného výtvarného umenia. Vzhľadom na ich neochabujúcu intenzitu si môžete byť takmer istí, že tu ide o niečo vrodené. O nich však nehovorme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Je užitočnejšie hovoriť o druhej časti vašej otázky: či sú ľudia naozaj sú schopní rozpáliť sa do žerava. Ako už každý dobrý manažér vie, odpoveď znie, áno. Nadšenie skutočne možno rozdúchať, ale vyžaduje to, aby ste čerpali zo svojho vnútorného ohňa a aby ste svojim ľuďom dávali razantné odpovede na otázky: Kam smerujeme? Prečo? Čo z toho vyplýva pre mňa?

Treba vytýčiť silnú víziu

Uvedomujeme si, že je asi ťažké predstaviť si, že by takéto otázky rozdúchali zamestnancov s prázdnym pohľadom, ktorých, žiaľ, nájdete v toľkých fir­mách.

Videli sme však už uvoľnené nadšenie aj v najotupnejších obyvateľoch kójí. Vezmite si, čo sa stalo v podniku, ktorý dobre poznáme, nazvime si ho Acme. Asi pred tromi rokmi bolo Acme osirelou divíziou, potápajúcou sa v rámci medzinárodného výrobcu. Jeho zisky nerástli a zamestnanci boli motivovaní asi ako ježkovia v zime.

SkryťVypnúť reklamu

Vstúpme teraz do súkromnej firmy, ktorá Acme prevzala. Kritici sa, samozrejme, sústredia na chyby súkromného kapitálu. Jedným z jeho najväčších kladov však je, že môže, a často sa mu to aj podarí, roznietiť nad­šenie ľudí prísnym uskutočňovnaím zámerov a novými nápadmi. Práve to sa stalo v Acme.

Áno, niektorých zamestnancov požiadali, aby odišli. No tým, čo zostali, mnohí boli pätedsiatnici alebo šesťdesiatnici, noví majitelia ponúkli vzrušujúcu víziu budúcnosti s neodolateľnou vyhliadkou, nové príležitosti na profesionálny rast, finančné odmeny a jednoducho potešenie z práce.

Treba len otočiť kľúčikom v štartéri

Pozrime sa teraz na podnikovú kontrolu Acme, ktorú sme absolvovali len nedávno.

Namiesto ľudí, správajúcich sa ako bezútešná zbierka prízrakov hľadiacich stále na hodinky, si tu zamestnanci rozprávali príbehy o boome, chvastali sa prírastkami produktivity a vzrušene porovnávali poznámky o „útokoch“ na predtým nedo­tknuté trhy. Cynizmus starých čias nahradili optimizmus a pravá angažovanosť.

SkryťVypnúť reklamu

Nadšenie sa rozdúchava účelom a zámerom. Úlohou každého vodcu je priniesť a oživiť tento zámer. Aj ľudia, čo kedysi pôsobili znudene, sa môžu čoskoro rozhorieť vnútorným plamenňom. Potrebovali len otočiť kľúčikom v štartéri.“


Práve som odmietla vynikajúcu kariérnu príležitosť, lebo som nedôverovala vedúcemu, hoci zdvojnásobil ponuku platu, len aby som neodišla. Stále mám záchvaty ľútosti, lebo som bola vášnivo zaľúbená do nášho výrobku. Urobila som dobre?

Wendy Garfieldová, New York


Zdvojnásobiť plat je veľmi pekné, to vám dáme zapravdu. Nemôžete skrátka robiť veľmi dlho s ľuďmi, ktorým nedôverujete, lebo dôvera je základom všetkého dobrého, čo sa deje v organizáciach: úprimnosť, spolupráca, spätná väzba, diskusia a tvorivosť. Nepochybne sú obdobia, keď nastúpite do spoločnosti nie preto, že by sa vám mimoriadne pozdávali tamojší ľudia, ale preto, že milujete ich výrobok tak vášnivo, aby sme použili váš výraz, alebo preto, že vám jednoducho ponúka takú skvelú profesionálnu príležitosť.

SkryťVypnúť reklamu

No dôvera je čosi iné ako obľuba a šéf je čosi iné ako ľudia všeobecne. Videli ste červenú vlajku a venovali ste jej pozornosť. Prestaňte sa trápiť a buďte hrdá.


New York Times Syndicate začal koncom roka 2005 týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov. Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com. Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 568
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 285
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 076
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 273
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 919
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 850
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 412
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu