Výrobky reťazcov budú už aj o kvalite

Podiel „vlastných“ výrobkov v obchodných reťazcoch nedosahuje ešte úroveň, akú má v západných krajinách. V najbližších rokoch bude rásť podiel výrobkov s vyššou kvalitou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO SME – JÁN KROŚLÁK)

BRATISLAVA. Počet výrobkov pod značkami obchodných reťazcov sa každý rok zvyšuje. V súčasnosti tvoria približne desať percent z celkového obratu. Spoločnosti ponúkajú viacero kategórií „vlastných“ výrobkov a snažia sa uspokojiť všetkých zákazníkov. „Reťazce tak delia takzvané privátne značky do viacerých kategórií. Výrobky tej najvyššej sú porovnateľné s kvalitou originálneho výrobku,“ povedal analytik prieskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský. V porovnaní s podobným konkurenčným výrobkom je však ich cena nižšia v priemere o dvadsať percent.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Privátne značky používajú spoločnosti ako významný komunikačný nástroj. „Je to jeden zo spôsobov, ako sa spoločnosť môže odlíšiť od konkurencie,“ povedala manažérka značky Tesco Erika Kováčová.

Dôraz na vyššiu kvalitu

Oproti iným krajinám však mali na začiatku uvedenia na trh privátne značky na Slovensku špecifickú úlohu. „Zabránili agresívnej politike diskontných predajní. Reťazce sa poučili z Česka, kde diskonty nastúpili skôr,“ povedal Drahovský. Maloobchody prispôsobili časť privátnych značiek k diskontu, aby si udržali svojich zákazníkov a zabránili zníženiu obratu.

So zvyšujúcou sa životnou úrovňou sa menia aj dôvody ponuky privátnych výrobkov obchodných reťazcov. „Zákazníkom chceme poskytnúť pridanú hodnotu kvalitných výrobkov za výhodnejšie ceny v porovnaní so značkovými výrobkami na trhu,“ povedal generálny riaditeľ obchodu spoločnosti COOP Jednota Vladimír Švarc. Tieto výrobky podľa Švarca zároveň umožňujú zákazníkom lepšiu orientáciu medzi značkami v obchode.

SkryťVypnúť reklamu

Ponuku privátnych značiek prispôsobujú spoločnosti aj zmenám správania sa zákazníkov. „Zatiaľ čo v predchádzajúcich rokoch bola dôvodom nákupu výrobkov predo­všetkým nízka cena, dnes sa záujem sústreďuje viac na vysokú kvalitu a jedinečnosť sortimentu,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová. Preto Tesco rozšíri svoju ponuku privátnych značiek o luxusné výrobky, bio výrobky a výrobky, ktoré podporujú zdravý životný štýl.

Pomoc domácim výrobcom

Obchodné reťazce si väčšinou vyberajú domácich výrobcov privátnych značiek. Dobré skúsenosti zo spolupráce na Slovensku môžu pomôcť firmám dostať sa aj na zahraničné trhy nadnárodných obchodný reťazcov.

Spoločnosť IDC Holding sa stala napríklad výhradným dodávateľom dlhých piškót do siete Tesco v celom Maďarsku. Tatranská mliekareň tiež vďaka dobrej spolupráci dodáva svoje výrobky do obchodných reťazcov v Česku a Maďarsku.

SkryťVypnúť reklamu

Výroba výrobkov privátnych značiek však automaticky nezvýši výrobcom predaj a obrat. „Veľkosť trhu sa významne nemení, iba niektorí kupujúci prechádzajú od tradičných značiek k privátnym,“ povedal člen predstavenstva IDC Holding Jozef Trnovec.

Drahovský tvrdí, že oproti západným krajinám má Slovensko ešte 40–percentný priestor na rozvoj privátnych značiek. Posilňovanie pozícií privátnych značiek na trhoch strednej a východnej Európy potvrdil aj Trnovec: „Je to nezvratný trend“.

Prečo sú výrobky reťazcov lacnejšie

Obchodné reťazce vyberajú výrobcov a dodávateľov prostredníctvom tendrov, kde zadajú svoje požiadavky. Kvalita výrobkov teda závisí hlavne od požiadaviek obchodných reťazcov.

Nižšiu predajnú cenu si môžu dodávatelia a výrobcovia privátnych značiek dovoliť pre nižšie náklady na propagáciu výrobku. „Marketing si robí reťazec sám. Nám ako výrobcovi teda nevznikajú dodatočné náklady,“ povedal člen predstavenstva IDC Holding Jozef Trnovec.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa obchodného riaditeľa Tatranskej mliekarne Jána Husáka sa cena znižuje aj pre väčší objem výroby a znižujúcim sa vstupným nákladom. „Výsledná cena výrobku je nižšia aj vďaka marži, ktorú pri privátnych značkách zníži nielen výrobca, ale hlavne obchodné reťazce,“ povedal Husák.

(vf)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 529
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 193
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 702
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 874
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 968
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 797
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 472
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu