postáv a fantázie. Sakrálne maľby, ale aj vysmiati anjeli, či huncútski čerti majú síce v poňatí tejto mladej výtvarníčky svoju hĺbku, no nechýba im ani poriadna dávka optimizmu.
Nie je jedno, kde vzniká takéto umenie, ktoré núti človeka pozitívne myslieť. Na podobnú tvorbu treba inšpiratívny priestor, ktorý navštevujú múzy so železnou pravidelnosťou.
Keby to tak nebolo, Ivett Axamitová by nemala na svojom konte už 45 úspešných výstav doma i v zahraničí. A kde sa rodí jej farebný svet?
Takmer v srdci Topoľčian nad reštauráciou s post-socialistickým názvom Pokrok si za pomoci manžela Jozefa Jelínka vybudovala žiarivý ateliér.
S pohľadom na vežu
Invenčná mladá žena sa presťahovala z rodnej Ivanky pri Dunaji do Topoľčian za manželom. Aby jej nechýbala priestranná záhrada, do ktorej ústil ateliér v Ivanke, zdobí vchod do jej topoľčianskej umeleckej oázy priestranná terasa zdobená množstvom tují rozmanitého vzrastu, javor a vraj pribudnú keramické diela, kamienky aj ďalšia zeleň. Práve odtiaľto je najkrajší pohľad aj na vežu Topoľčianskeho kostola.
"Vždy keď zvon odbíja dvanástu, viem, že v práci si treba urobiť prestávku a zísť dolu na obed," hovorí a vstáva od keramického kruhu, ktorý patrí medzi prepotrebné súčasti jej pracoviska.
Zo starého nové
Inak v zrekonštruovaných priestoroch ateriéru, ktorý si navrhla sama s manželom, nechýba ani miniatúrny kuchynský kútik, moderne vybavená kúpeľňa so sprchovacím kútom či odpočinkový priestor. Celková plocha ateliéru je približne 90 metrov štvorcových, ktoré sú rozdelené na ateliérovú časť v tvare L a oddychovú zónu, kde sa v prípade potreby dá aj prespať. "Kedysi tu boli tri kancelárie poľovníckeho zväzu a učňovského strediska, my sme ich spojili do jedného väčšieho priestoru," hovorí autorka anjelov.
S rekonštrukciou začali minulý rok a všetko prispôsobili jej potrebám, presne podľa jej inštrukcií. "Ja predsa najlepšie viem, kde potrebujem mať umiestnený keramický kruh a kde sa mi najefektívnejšie bude pracovať s keramickou pecou," vysvetľuje šťastná mama štvorročného Jožka.
"Odkedy sme spolu, každoročne niečo staviame a prerábame," priznávajú manželia, ktorí spolu šťastne nažívajú päť rokov a považujú sa za ideálnu dvojicu. Kým pán Jelínek je praktický realista, Ivett sa umelecky vznáša a pracuje s farbami; a ak sa nič nedeje, Ivett má pocit, že je okolie trocha "mŕtve". Tvorivú slobodu má najmä vďaka podpore manžela a preto sa v ostatnom čase venuje stále motívu anjelov, skúša nové techniky, maľbu na sklo a podobne.
Prečo oranžová?
Ateliér keramikárky sa neodlišuje od iných výtvarníckych "dielní"
- potrebuje mať množstvo denného svetla, ale výtvarníčka pracuje aj popoludní a v noci, preto je v priestore starostlivo rozmiestnených niekoľko lámp.
Jednej časti ateliéru dominuje mohutná kožená sedačka, na ktorej sa dá príjemne posedieť, oddýchnuť či popremýšľať. V prípade potreby sa dá rozložiť tak, že na nej pokojne prespia aj dvaja nocľažníci. Všetko je ladené v oranžových tónoch a skombinované s kontrastnou bielou.
Kontrast bielej farby s oranžovou výtvarníčke vyhovuje, pomáha jej udržať si optimizmus. Hoci niekto tvrdí, že s pohľadom na čisté biele plochy sa lepšie tvorí, ona nie je zástankyňou tejto teórie. Potrebuje farebnosť a miluje teplé farby, aby občas mohla do svojej keramiky vložiť nejakú studenú farbu. Od stien si žiada vyžarovanie tepla.
Dlažbu v ateliéri si tiež zvolila keramickú. Rodí sa tu predsa keramika a preto tomu má nasvedčovať aj vzhľad okolia. V predchádzajúcom ateliéri mala parkety, ktoré sa vonkoncom neosvedčili. Preto si vybrala praktickú variantu kachlíc, ktoré svojim prírodným charakterom podporujú vzhľad celého priestoru. V oddychovej zóne sú však na podlahe parkety, aby interiér nepôsobil chladne. Zariadenie tejto časti ateliéru pripomína obývaciu spálňu so všetkým, čo k tomu patrí. V prípade potreby nemá preto umelkyňa tu problém prespať.
"Na vybavenie interiéru sme využili služby, ktoré sú v Topoľčanoch," hovorí Axamitová o tejto časti ateliéru. "Nábytkárska tradícia je tu silná a ja si myslím, že človek by mal podporovať miestnych výrobcov. Takéto jednoduché izby sa tu dajú zariadiť veľmi rýchlo vkusne a pomerne lacno. Topoľčany sú aj sedačkovou veľmocou - tie sa tu dajú nájsť na veľmi kvalitnej úrovni."
Oddelené Michelangelom
Pracovná časť ateliéru má päť okien, z ktorých tri vedú na terasu. Všetko tu má svoje miesto. Odpočinkovú časť so sedačkou od pracovnej delí knižnica plná odbornej literatúry a písací stôl. Knihám o umení neprekážajú police, na ktorých trónia výtvarníčkine glazúry a tak Michelangelo, Brunovský či majster Leonardo pokojne spolunažívajú s červenou, zelenou či žltou.
"Ak má človek naozaj dobré odkladacie priestory, nie je problém udržiavať poriadok." Tieto slová potvrdzuje aj pracovná časť ateliéru racionálne rozdelená na zóny; v jednej sú glazúry, ďalšej dominuje modelovací stôl, či striebristá keramická pec. Vypálené veci sú na horných policiach. Všetko má svoj presný systém.
Tento ateliér je funkčný, prehľadný a maximálne úsporne usporiadaný. Len anjeli sú takmer všade, kam sa človek pozrie - zdobia okenné parapety a sú aj na pracovnom stole. V hlavách majú otvory, takže sošky môžu slúžiť aj ako vázy.
Ivett Axamitová sa so svojím manželom zoznámila tak, že mu vytvorila na objednávku obraz s názvom S láskou v srdci. Odvtedy síce dolu Váhom pretieklo nemálo vody, no v jej tvorbe ani v priestore, kde tvorí, tento krásny cit nechýba.
Výtvarníčka Ivett Axamitová pochádza z Ivanky pri Dunaji. Vyštudovala Keramickú školu v Modre, potom ŠUPku v Bratislave. Venuje sa sakrálnej aj svetskej tvorbe. Jej súčasná sakrálna tvorba je nadľahčená a úsmevná. Je vydatá za podnikateľa Jozefa Jelínka, s ktorým má syna Jozefa Dana (4).
Barbora Laucká