Experimentálne a intelektuálne – týmito slovami môžeme decentne zjemniť priliehavejšie výrazy ako nesúrodé, fragmentárne, nezáživné a zbytočné. Nie každý experiment je hodný zverejnenia a nie každá slovná hra je hlbokou myšlienkou. A, žiaľ, nie každý text, ktorý vyjde v solídnom vydavateľstve, je umeleckým dielom.
„Moje dielo vzniká mimochodom: dôvodom jeho vzniku je dôvod jeho vznikania,“ prečítame si v novej knižke filozofujúceho aforistu Róberta Gála Krídlovanie. Áno, to musí byť zrejmé každému čitateľovi: autor nám predkladá útržky svojich úvah, zopár denníkových záznamov a snov a priehrštie voľne radených sentencií, slovných spojení a slovných hračiek.
Využíva lexikálne analógie, asociácie, negácie, paradoxy, zvažuje významy slov, uťahuje si z formy, prosto skúma hranice a možnosti jazyka.
A hoci kde-tu prebleskne iskierka humoru a irónie, dusí ju repetitívnosť tých istých postupov. Mnohé z toho, čo objavíme v Krídlovaní, dokážu s väčším pôvabom vymyslieť malé deti, ktoré sa učia rozprávať a nevedomky narúšajú pravidlá jazyka, nepoznajúc jeho výnimky.
Róbert Gál (1968) je bratislavským rodákom, ktorý od roku 1991 žije v Prahe. Je autorom niekoľkých kníh, ktoré – podobne ako Krídlovanie – opiera o brisknú aforickosť a neucelené náznaky esejí. Pracuje ako redaktor časopisu Prague Literary Review.
„Pre mňa boli tie poznámky – ktoré zaznamenávali isté myšlienkové pochody vždy za chodu a vždy predovšetkým pre mňa samého – materiálom, ktorým sa neustále zaoberám, pretože je v ňom veľa zašifrovaného (a mňa baví to odšifrovávať). Ale nech by to zašifrované bolo čokoľvek, opäť by to, hoci aj odšifrované, bolo iba pre mňa,“ vysvetľuje autor v knihe.
Človek nevydáva knihu sám pre seba – a ak už svoje hókusy-pókusy ponúkne verejnosti, mal by aspoň trošku myslieť na prípadného čitateľa – na to, či to baví aj jeho.
Istý recenzent napísal o predchádzajúcej Gálovej knihe Znaky a príznaky, že určite stojí za prečítanie – najmä tým pseudodepresívnym a filozofujúcim medzi nami.
Ak bolo zmyslom tejto knihy, že nemá nijaký zmysel, potom Róbert Gál úspešne dosiahol cieľ. Aby som parafrázovala autora Krídlovania – predložil nám prázdny fetiš jazyka a slová ako kulisy.
Skrátka, experimentálne a intelektuálne. Hrozná nuda.
Autor: Barbora Škovierová (Autorka je literárna kritička)