BRATISLAVA. Kto chce byť riadiacim letovej prevádzky, musí pri pohovore zaplatiť poplatky vo výške 2500 korún. Vo výberovom konaní štátnej spoločnosti Letové prevádzkové služby však nemusí uspieť. Uchádzač musí zaplatiť 500 korún za preskúšanie z anglického jazyka a IQ test. Ak prejde prvým kolom, musí zaplatiť 2000 korún za „overenie osobnostných a organizačných zručností“.
„Úspešným uchádzačom budú poplatky spojené s výberovým konaním vrátené,“ povedal hovorca ministerstva dopravy, pod ktoré podnik spadá, Marián Jánošík. Dodal, že tento postup nie je protizákonný.
Na otázku denníka SME, aký je dôvod, aby uchádzači tieto poplatky platili, odpovedala vedúca personálneho oddelenia spoločnosti Beata Marianičová, že to vyplýva z podmienok výberového konania. „Preskúšanie z angličtiny a overenie osobnostného profilu uchádzača vykonáva externá firma a preskúšanie platí uchádzač priamo jej,“ povedala. Ide o spoločnosť A. M. Consulting.
Ľudia z personálnych agentúr, ktoré denník SME oslovil, vyberanie poplatkov štátnej spoločnosti pri výbere uchádzača prekvapilo. „Je to vysoko neštandardný a neetický postup. Uchádzač totiž nevie, či ho prijmú, alebo nie. Nestretol som sa s takým postupom, tobôž nie v štátnej firme,“ povedal vedúci Asociácie personálnych agentúr Luboš Sirota.
Dodal, že náklady na výber nového zamestnanca nemôže firma prenášať na uchádzačov.
Manažér kvality personálnej agentúry AuJob Peter Ulbrik považuje za štandard, že kandidáti neplatia pri pohovoroch vôbec nič. „Dokonca im niektoré firmy preplatia aj cestovné na vlak alebo autobus,“ povedal. Je to podľa neho preto, že je málo kvalitných uchádzačov a firmy si ich predchádzajú aj takouto formou.
Poplatky za pohovor by sa podľa Sirotu nemali spájať ani s výškou platu vo firme.
Letové prevádzkové služby majú príjmy na úrovni miliardy korún ročne. Tieto príjmy musí spoločnosť minúť na platy či školenia zamestnancov, keďže nesmie vykazovať zisk.
Autor: ik