o udalostiach, ktorých zdrojom je spravodajská agentúra Reuters, a svojou povahou nemohli uniknúť verejnej pozornosti.
Na svojej prvej autorskej výstave Reutersdráma v Múzeu Vojtecha Löfflera v Košiciach aplikuje Čerevka tri prístupy.
Prvým z nich je zdramatizovanie a dopovedanie deja, ktoré používa v dielach Útok na Fallúdžu (na snímke MVL) a Domáci roboti. Čerevka preniesol dynamické udalosti do modelov zastavených v čase tak, že necháva našu predstavivosť zahĺbiť sa do diania. Druhý z prístupov sa uplatňuje v Podzemnom pašovaní v Gaze, ktoré je podané podľa plánu s videnou aj nevidenou – propagandistickou časťou s vylepenými plagátmi.
Tvorba Radovana Čerevku je typická netajeným záujmom o aktuálne udalosti, ktoré podáva s miestami až ironickou reflexiou násilia. Tento tretí prístup je uplatnený v diele, ktoré sám autor považuje za najdôležitejšie – v trojmetrovom modeli školy v Beslane.
Ten sa nachádza pri vstupe do múzea a kontrastuje s už spomínanými technicky a farebne prepracovanejšími modelmi. Dopĺňa ho schéma na stene a oproti visiaca školská tabuľa s mapkami a nákresmi uplynulých udalostí počas 52– hodinového teroru v rôznych jazykoch. Minimalistickým riešením beslanského modelu a jeho vyrezaním podľa architektonického plánu, jeho ne-emotívnosťou a chladným vykalkulovaním zdvojnásobuje autor iróniu, do ktorej posúva túto tragédiu. Na jej základe sa pre celé Rusko stal 3. september dňom celonárodného smútku.
Formálnym vybočením je autorov videoart, ktorý prezentuje prepojenie neonacistických nápisov na stenách s hudbou a textmi z detskej relácie Zlatá brána. Brána z koncentračného tábora, hákové kríže a detský hravý spev tvoria základ pre úderný zážitok. Autor toto dielo charakterizuje ako začiatok cyklu analýzy textu so skrytým xenofóbnym charakterom.
Zaujímavým objektom je tlač nazvaná Konec radaru v Čechách, ktorá prezentuje rozpohybovaný pôvodný plán umiestnenia zariadenia z informačnej agentúry Reuters. Americká základňa s protiraketovým radarom by mala stáť v západnej časti vojenského priestoru Brdy. Autorom rozvetvený plán popisuje systém kooperácie patriotov poľskej a českej raketovej obrany pri napadnutí Ruskom a dopovedá udalosť útoku - rakety sa minú. Výstava trvá do 22. apríla.
Autor: Peter Takáč Autor je teoretik umenia