PREŠOV. V týchto dňoch sa v Prešove zbierajú podpisy pod petíciu za priame vlakové spojenie medzi Prešovom a Bratislavou. Cestujúci zo severovýchodnej časti Slovenska smerom na západ krajiny totiž musia prestupovať na stanici v obci Kysak. Podľa člena petičného výboru Jozefa Šmigallu je cieľom petície presadiť zavedenie priameho spojenia z Prešova do Bratislavy, a to cez Žilinu, ale aj cez Zvolen, teda južnou trasou. Také vlakové spoje by mali podľa signatárov petície premávať denne.
„Väčšina ľudí súhlasí s týmto návrhom. Nie sú to len Prešovčania, ale aj cestujúci z Košíc či Vranova,“ povedala Helena Korčáková z Ľubotíc (okres Prešov), ktorá zbiera podpisy v jednom z obchodíkov na prešovskej železničnej stanici. „Našli sa asi dvaja, čo odmietli podpísať, inak je o to záujem,“ dodala.
Prešovská železničná stanica je v rekonštrukcii. Práve tá je dôvodom, prečo sa iniciátori rozhodli pre petíciu.
„Keď už sa investujú do rekonštrukcie milióny korún, malo by sa niečo robiť aj s tým, aby mal Prešov na železničnej mape Slovenska väčšiu váhu,“ myslí si Jozef Šmigalla z petičného výboru. Podľa neho sa z Košíc vypravujú niektoré duplicitné rýchliky v krátkom časovom slede. Časť z nich by mohla byť vypravovaná z metropoly Šariša, navrhuje.
„Mne by priame spojenie vyhovovalo, do Bratislavy cestujem zhruba trikrát mesačne. Ak by to však mal byť rýchlik, ktorý stojí na mnohých miestach, tak by sa viac oplatilo ísť vlakom Inter City z Kysaku,“ povedal Martin Jančok z Prešova.
Priame spojenie Prešova s Bratislavou by privítali aj telesne postihnutí cestujúci. Radko Soročina nám povedal, že keď cestuje vlakom, vždy sa musí najprv dopraviť do Kysaku autom alebo taxíkom. Prestup je pre ťažko zdravotne postihnutých príliš komplikovaný.
„Pre nás je táto otázka dôležitá. A verím, že priame spojenie privítajú aj ďalší Prešovčania, hoci im prestup v Kysaku nerobí také problémy ako hendikepovaným cestujúcim,“ poznamenal Soročina.
Koncom 19. storočia Prešov stagnoval v hospodárskej oblasti. Ocitol sa tak mimo trasy košicko-bohumínskej železnice a ani vybudovanie tratí z Kysaku do Prešova (1870), z Prešova do Plavča (1873) a z Prešova do Bardejova (1893) nezlepšilo túto situáciu.