Rakúsky Burgenland je u nás nateraz viac známy ako kraj s tisíckami kilometrov cyklistických či bežeckých trás, vínom či jazerom na surfovanie ako kultúrou. Veľmi blízko našich hraníc -
v St. Margarethen a v Mőrbischi - sa však odohrávajú aj dva letné kultúrne megaprojekty.
Operné slávnosti v St. Margarethen sa za desať rokov svojej existencie stali najväčším open air operným podujatím v Európe. Odohrávajú sa v rímskom kameňolome, ktorý je pamiatkou zapísanou aj na zozname UNESCO.
Dovtedy túto monumentálnu scenériu využívali len raz za päť rokov pašiové hry, na ktorých participovali miestni obyvatelia.
Intendant festivalu Wolfgang Werner dostal však pri náhodnej návšteve tohto miesta nápad, že opustený kameňolom by bol výborným pozadím aj pre operné produkcie. Začal s viacerými predstaveniami pre niekoľkotisíc divákov.
Tento rok by malo asi štvrť milióna divákov od 11. júla do 26. augusta vidieť takmer štyridsať predstavení najnákladnejšej produkcie v histórii festivalu - Verdiho Nabucca. Ešte predtým však 1. júla vystúpi na samostatnom koncerte aj svetová sopranistka Montserrat Caballé. V júni bude v tomto priestore detské predstavenie Mozartovej Čarovnej flauty.
Len o niekoľko kilometrov odtiaľ, celkom na brehu Neziderského jazera sa už päťdesiat rokov konajú pod holým nebom operetné slávnosti. Od 12. júla bude na programe Straussova Viedenská krv.
Ročne si festival v Mőrbischi prichádza pozrieť až 220-tisíc návštevníkov. Len veľmi málo z nich je zatiaľ zo Slovenska, istotne aj pre cenu lístkov, ktoré sa pohybujú od 30 do 100 eur. Profesor Serafin si však pochvaľuje dlhoročnú spoluprácu so slovenskými tanečníkmi zo SĽUK-u či z baletu. Tri roky sprevádzala festivalové predstavenia aj Slovenská filharmónia.
Podľa dhoročného intendanta tohto festivalu Haralda Serafina potrebuje kvalitná klasická opereta štátne dotácie. Aj nápad založiť na brehu jazera prírodný amfiteáter podporili najprv miestni politici, ktorí cítili silný turistický potenciál podobného letného podujatia.
Dnes sa už oba festivaly financujú samy z príjmov z lístkov.
„Opereta sa robí ťažko, nie je ľahké nájsť vhodných spevákov,“ posťažoval sa však Sefarin. Tí „jeho“ prišli minulý týžden prezentovať burgenlandské festivaly aj do bratislavskej Reduty.
Cezhraničný európsky projekt turizmu „nachbarkulturnachbar“, ktorého partnerom je aj Bratislavský samosprávny kraj, chce totiž nadviazať na časy, keď sa do Viedne cestovalo električkou.