Vybrali sme sa po niektorých bratislavských bytovkách a skúmali, či sa to dá riešiť.
Tak napríklad z pivničných priestorov sa po stenách plazia čierne jazyky - dôkazy nedávnej hry detí so zápalkami. Žiarovky v suterénoch, ktorými prechádzate cestou z parkoviska, sú rozbité. Sklenené výplne dverí zas rozkopnuté a vo výťahoch ktosi zanechal svoj farebný umelecký výtvor. Na schodiskách sa povaľujú rôzne predmety. Psy nestíhajú so svojimi majiteľmi vybehnúť na trávnik a kde-tu zanechávajú svoje nevábne značky. Ktosi už druhý deň zabudol igelitku s odpadkami pred bytom v šľachetnom úmysle, že ju čoskoro odnesie... To všetko je reálna prax sídliskových bytových domov. Nemusí to tak však byť všade.
Pozrime sa na bytový poriadok
Sú v ňom definované a zverejnené pravidlá obyvateľov vchodu. Detailne uvádzajú, ako sa má občan správať po vstúpení do objektu, aby nerušil ostatných. O skúsenostiach s ním nám povedal bytový technik zo správcovskej spoločnosti Byty Pavol Púha: "Ak sú vo vchode cudzí montéri, ktorí v spoločných priestoroch opravujú elektroinštaláciu alebo zavádzajú internetové či televízne káble, tiež sa musia pohybovať po vyhradených miestach." "Dávame si dobrý pozor na to, kto, kedy a kde vykonáva svoju činnosť, ktorú vopred nahlásil, pretože oznamovacia povinnosť na akékoľvek zásahy v spoločných priestoroch platí pre všetkých," upresňuje.
Prekážky v podobe nahromadeného neporiadku na chodbách a schodiskách bytových domov nie sú podľa Pavla Púhu zásadným problémom, pretože ľudia stihnú iba na chvíľu porušiť pravidlá. Nepotrebné kusy nábytku a iné odložené veci im nahlasujú upratovačky alebo domoví dôverníci. Ich odstránenie sa rieši okamžite ústnym alebo písomným upozornením. V prípade, že majiteľ neporiadku po výzve nezačne konať, (väčšinou sa vinník neprizná), správca zabezpečí odpratanie na náklady všetkých obyvateľov. Slúži na to spoločný fond.
Čipový kód zvýšil bezpečnosť
Aj spôsob otvárania dverí je vecou dohody nájomníkov. Vďaka ochránenému vstupu sa neporiadok vo vchode značne eliminuje. Ľudia sú naklonení k zavedeniu elektronického čipového kľúča. Je na nájomníkoch, ako sa kľúč v dome nakonfiguruje. Môžu sa dohodnúť na otváraní vchodových dverí iba zvonku, na použití zvončeka pre návštevy, alebo na doprevádzaní návštev dovnútra aj z vchodu. Vo všeobecnosti sa počet krádeží v domoch po jeho zavedení znížil. Mnohí užívatelia možno nevedia, že každé otváranie - aj cudzím ľuďom, napríklad roznášačom reklamných materiálov, je evidované v centrále. Tá neustále sníma, kto z užívateľov v danú dobu kľúč použil.
Zapáchajúce výlučky
Majiteľ psa je povinný upratať takýto neporiadok. "V prípade, že vinník nie je známy, riešime to tak, že pokiaľ má vchod zabezpečenú upratovačku v objekte, dostane od nás objednávku navyše a tá slúži ako podklad na úhradu za vykonanie prác," opisuje spôsob, ako sa v bytovke vysporiadúvajú s takouto situáciou, správca objektu spoločnosti KRS Bratislava Miloslav Putera. Službu potom naúčtujú obyvateľom vchodu, ktorí ju zaplatia zo spoločného fondu údržby a opráv. Takýmto spôsobom riešia aj ostatné vzniknuté škody, o ktorých vopred informujú zvolených dôverníkov v dome.
Úspora na upratovačke
Ak chcú vlastníci zrušiť upratovaciu službu v dome, pretože sa im zdá zbytočná, musia sa všetci dohodnúť na spoločnom postupe a určiť si pravidelné služby na chodbách a vo vstupnej časti. "Deväťdesiat percent ľudí sa spolieha na objednávku služby u firiem, ktoré sa zaoberajú upratovaním," popisuje prax Dušan Hanko, konateľ Bytokompletu. Malé šestnásťbytovky, v ktorých sa nachádza osem bytov vo vchode, sa vedia ľahšie dohodnúť na tom, že si poriadok budú robiť sami. "Najmä na začiatku býva ich odhodlanie udržiavať čistotu vysoké, ale časom žiadajú od nás, čiže od svojho správcu, aby sme upratovanie, ktoré patrí do nášho výkonu služieb, opäť objednali. Ak má niekto chuť zašportovať si pri odhadzovaní snehu, nebudeme mu v tom brániť, ale ostatní neradi súhlasia s prebratím zodpovednosti za vykonanie týchto prác," dodáva.
Čo s nespratnými susedmi?
Sústavný zápach na chodbách a v byte, nadmerný hluk, rušenie nočného pokoja, zvýšený výskyt švábov alebo ploštíc v susednej domácnosti, sypanie predmetov z okien, kladenie domácich odpadkov alebo zapáchajúcej obuvi pred dvere... to sú nepríjemné znaky "nechceného" susedstva s rodinami, ktoré nevedia, alebo zámerne nechcú dodržiavať základné pravidlá bezproblémového spolunažívania. Správcovia bytových domov vám odporučia, na koho sa máte v jednotlivých prípadoch obrátiť. Dodržanie bezpečnosti, protipožiarnych opatrení a ochrana zdravia, sú aj v týchto prípadoch prvoradé.
Čo teda s tým? Nahromadené prekážky pri možnom úniku z budovy treba likvidovať ihneď po nahlásení a výzve na odpratanie. Pri výtržníctve susedov, ktoré ohrozuje aj ostatných, máme možnosť privolať mestskú políciu. Zásadne trvajme na spísaní záznamu o incidente. Kvôli nehygienickému prostrediu v susediacich bytoch oslovíme príslušnú mestskú časť alebo mestských hygienikov. Na mestský úrad sa obrátime aj v prípade sústavného porušovania dobrých susedských mravov. Pokiaľ sa priestupok nedá riešiť predvolaním neprispôsobivého obyvateľa na mestský a potom okresný úrad, alebo riešiť prípad pokutou na mieste, môže poškodený, prípadne kolektív vlastníkov podať žiadosť na súd. Opakované záznamy z polície sú často dôležitým dokumentom.
Hrozí aj vysťahovanie
Ak vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome svojím konaním zasahuje do výkonu vlastníckych práv ostatných vlastníkov takým spôsobom, že obmedzuje alebo znemožňuje výkon vlastníckych práv tým, že hrubo poškodzuje byt alebo nebytový priestor a spoločné zariadenia domu, alebo sústavne narušuje pokojné bývanie, bezpečnosť a dobré mravy, môže súd na návrh spoločenstva alebo niektorého vlastníka bytu či nebytového priestoru nariadiť predaj bytu alebo nebytového priestoru - to hovorí zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ktorý vymedzuje pravidlá na fungovanie správy bytov, či už prostredníctvom správcovskej spoločnosti, alebo spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
"Hoci v zákone nie je jednoznačne uvedený termín: domový dôverník alebo výbor vlastníkov, my ich pri výkone správy používame," vysvetľuje Dušan Hanko z Bytokompletu.
"V návrhu novely zákona, ktorý sa pripravuje, je už zakomponovaný štatút splnomocnený zástupca vlastníkov bytov." Je nevyhnutné, aby títo zástupcovia správcu upozorňovali na vzniknuté problémy, medzi ktoré patrí aj zničený a poškodený interiér domov.
Nepríjemní sprejeri
Na otázku: ako často sa majú odstraňovať "umelecké" výtvory sprejerov zo stien a výťahov, sa názory správcovských spoločností zhodujú: Tak často, ako je to únosné. Poškodení väčšinou nie sú ochotní neustále uhrádzať nové maľovky, a tak sa čaká približne rok na obnovu interiérov. Správcovia sa nevedia proti tomu chrániť. Keď sa pretrie novou farbou výťah a po dvoch týždňoch je znova popísaný, tak so súhlasom občanov vchodu nechávajú pomaľované texty a obrázky na stenách - väčšinou ich kreslia tí, ktorí v dome bývajú. V panelákoch s odrastenými deťmi sa takéto problémy vyskytujú v oveľa menšej miere.
Neporiadok stláča ceny
Ako na neporiadok? Odpoveď je veľmi ťažká. Niektorí správcovia bytov alebo kompetentné úrady často zhadzujú ťarchu na obyvateľa. Zväčša mu nepomôžu v poskytnutí jeho oprávnených nárokov na "slušné" bývanie, nanajvýš len poradia, aby bojoval sám za seba, alebo sa obrátil na právnikov pri riešení nadmerného hluku, nedostatočnej hygieny a neporiadku súdnou cestou.
Vzhľad budovy je prvoradou vizitkou pri ponuke bytov na predaj. Neslávne známe bratislavské lokality "Pentagon", Kopčianska alebo okolie Rovniankovej, či zopár ďalších štvrtí, sa stali aj v minulosti predmetom štúdií a diskusií o eliminovaní kriminality, neporiadku a neplatičstva. Notoricky kritizovaný jav citeľne ovplyvňuje ceny bytov smerom nadol. Niekedy stačí jediná rodina vo viacposchodovom dome na to, aby sa postarala o hluk, špinu a zlé medziľudské vzťahy.
Kamerové systémy zaostrené na záťažové miesta sú výborným pomocníkom pri redukovaní kriminality v bezprostrednom okolí bytov. Pomáha aj čoraz väčšia angažovanosť samotných bývajúcich, ktorým nevyhovuje sústavné doplácanie na iných. Tisíckrát predebatovaná téma vrátnic v problémových bytovkách nie je stále ukončená. Viaceré pokusne fungovali iba do čias, kým na túto službu prestala prispievať mestská časť. Obyvatelia vchodov s vrátnicou sa často nevedeli zhodnúť na otázke opodstatnenosti platieb za ich trojzmennú prevádzku."Odkedy pracujem na vrátnici tohto vchodu, ľudia si pochvaľujú čistotu a pokoj v dome," vyhlasuje Boris Liček. Vykonáva činnosť vrátnika už vyše roka v bytovom dome na neslávne známej Kopčianskej ulici. V tomto dome rozhodnutie zriadiť takúto formu stráženia budov padlo na úrodnú pôdu. "Mám k dispozícii počítač i televízor, vyhovuje mi takáto práca," dodáva a ukazuje smerom k úhľadnému vstupnému priestoru, kde sa nachádza i jeho dôsledne udržiavané "kráľovstvo".
Nie je sám. Okolité bytovky sú všetky vybavené vrátnicami. Pobyt v tomto prostredí sa aj vďaka tomu dostáva do normálnych koľají. Výrazne sa zlepšila aj údržba trávnikov a chodníkov v blízkosti panelákov, i keď zopár rozbitých skiel v spoločných priestoroch a skládok odpadu, sa v tejto štvrti ešte nájde. (tall)
Mária Tallová