BRATISLAVA. Tohtoročné maturity sa začali bez väčších problémov.
Maturanti včera písali slohové písomné práce, ktorých témy sa dozvedeli až ráno zo Slovenského rozhlasu. Cez víkend síce na internete kolovali rôzne témy, medzi vyžrebovanými ani jedna nebola.
Vyhlasovanie v rozhlase si riaditelia chválili
Spôsob vyhlasovania tém cez rozhlas si väčšina riaditeľov pochvaľovala. „Je to férovejšie a jednoduchšie ako kadejaké pečatenie,“ povedal riaditeľ gymnázia v Turzovke Ján Straka.
Jednou z výnimiek je Stredná poľnohospodárska škola v Holíči, ktorá je na moravsko-slovenskom pomedzí a nechytá rozhlas. „Museli sme si na témy počkať, kým sa zverejnia na internete, čo nám urobilo trochu nervy,“ prezradila zástupkyňa riaditeľky Anna Rypáková.
Témy sa však do štvrtťhodiny objavili na stránke rezortu školstva aj samotného rozhlasu. Problémy mal Štátny pedagogický ústav a aj portál modernaskola.sk. Ich stránky boli na krátky čas preťažené, čo potvrdila aj Helena Poláková z ministerstva. Povedala, že okrem týchto štyroch stránok si mohli riaditelia pozrieť témy celkovo na 17 stránkach.
¶Žrebovanie vo vysielaní
V živom vysielaní vyžreboval témy predseda Ústrednej maturitnej komisie Zdenko Krajčír.
Iné boli pre školy s vyučovacím jazykom maďarským. Ich študenti to mali podľa riaditeľky Obchodnej akadémie a gymnázia vo Veľkom Mederi Zuzany Véghovej náročnejšie. Na škole sú pritom slovenské aj maďarské triedy. Sťažovali sa slovenčinári, ale pripustili to aj predsedovia predmetových komisií.
Témy boli všeobecné
Zástupca riaditeľa Strednej poľnohospodárskej školy v Komárne Dezider Méri si to nemyslí. Podľa neho boli témy medzi slovenskými a maďarskými školami porovnateľné, celkovo však boli ťažšie ako napríklad minulý rok. Boli príliš všeobecné.
S tým iní nesúhlasia. „Je to vec názoru. Podľa mňa práve tým, že boli všeobecnejšie, každý sa v nich mohol nájsť,“ povedala Rypáková.
Témy sú v podstate rovnaké
Riaditeľ martinského gymnázia v Malej Hore Marián Štefko hovorí, že témy sú stále o tom istom. „Len raz sú v modrom a raz v zelenom. Aj tak sa vždy študenti vrhnú na úvahu, ktorú považujú za najľahšiu.“
Myslí si, že slohové písomky sú prežitkom a mali by sa zrušiť. Len ťažko sa vraj dá pri nich zabezpečiť objektivita, pretože každý učiteľ posudzuje napísané texty inak.
Učiteľov potrápili témy viac ako študentov
BRATISLAVA. Maturitné písomky asi viac potrápili učiteľov ako samotných maturantov. Kým študentom sa celkom témy pozdávali, ich učitelia riešili samotné zadania.
Trápili sa s pravidlami pravopisu. Nepáčilo sa im, že za názvami tém sú bodky. Podľa učiteľov tam nemali čo robiť. Eva Péteryová zo Štátneho pedagogického ústavu pre agentúru SITA priznala, že na ústav sa pre tento problém obrátilo 30 až 40 škôl. „Odporučili sme im, že keď tam bude bodka, aby to nepovažovali za chybu.“
Šéf ústavu Ľubomír Pajtinka hovorí, že zadania nič neporušili a všetko bolo v poriadku.
Ani vyhlasovanie v Slovenskom rozhlase sa nezaobišlo bez menších problémov. Predseda Ústrednej maturitnej komisie Zdenko Krajčír totiž prečítal zadanie v množnom čísle a redaktorka v jednotnom. Význam témy sa tým veľmi nezmenil, ale viacerých učiteľov to zmiatlo. Rovnako bol problém aj pri štvrtej téme, ktorá mala byť umeleckým opisom, ale v rozhlase ju prečítali ako rozprávanie.
Maturanti o takýchto problémoch ani nevedeli. Témy sa im nezdali veľmi ťažké.
Väčšina maturantov písala úvahu. „Asi tak 80 percent. Veľa spolužiakov si zvolilo aj charakteristiku osoby. Ostatné dve témy asi nikto nepísal,“ povedal Peter z bratislavského Gymnázia na Pankúchovej.
Mnohí išli zo školy oslavovať. „Dnes len tak decentne. Hlavná oslava bude v piatok, keď bude po všetkom,“ priznal Michal z priemyslovky.
(vev)
Vyžrebované témy
školy s vyučovacím jazykom slovenským a ukrajinským
1. Slávnostný prejav pri príležitosti 100. výročia založenia knižnice
2. Človek, od ktorého sa mám stále čo učiť – charakteristika osoby
3. Tuším, kam kráča ľudstvo. Premýšľam, kam mám kráčať ja – úvaha
4. Miesto, kam sa stále rád vraciam – umelecký opis
školy s vyučovacím jazykom maďarským
1. Čo všetko sa môže stať – rozprávanie
2. Myšlienky slávnych – slávnostný prejav pri príležitosti otvorenia školskej knižnice
3. Hrdinom je človek, ktorý pomôže, a potom sa stratí – beletrizovaný životopis fiktívnej osoby
4. „Miluj pravdu, odpúšťaj omyly.“ Voltaire – úvaha