Človek žijúci v socialistickom Československu nemal veľa možnosti dozvedieť sa, čo je vo svete nové. Jeho informačné zdroje boli obmedzené na tzv. masovokomunikačné prostriedky, ktoré pozostávali z dvoch televíznych a niekoľkých rozhlasových kanálov, troch-štyroch denníkov a niekoľkých časopisov (pre nostalgikov: Svet socializmu, PaS, Pyramída, 100+1 zahraničných zaujímavostí, Výber, Štart...).
Závisí, samozrejme, aj od toho, či občan žil v blízkosti hraníc, kde bol presah zahraničných televíznych staníc, alebo či jeho rádio malo dostatočný rozsah vlnových dĺžok. No v zásade nemal viac než takých desať až dvadsať možností, odkiaľ čerpať informácie.
Dnes je to úplne inak. Zásluhu na tom nemá iba liberalizácia mediálneho prostredia či sloboda tlače, ale aj nové technológie.
Káblová televízia, televízne vysielanie cez satelit, DVD požičovne, internetové rádiá, mobilná komunikácia, streamovanie videa, digitálna televízia..., ale hlavne samotný internet, ktorý zásadným spôsobom rozšíril informačné možnosti dnešného človeka.
Agentúra Netcraft hlási, že momentálne je na internete zavesených viac než 110 miliónov webových stránok. To znamená, že dnes máme jedenásťmiliónkrát väčšie množstvo informačných zdrojov než pred dvadsiatimi rokmi!
Pravda, nie úplne všetci. K používateľom internetu sa dnes na Slovensku hlási 39 percent populácie staršej ako 15 rokov (podľa prieskumu Conzoomer 05) - čo, mimochodom, vôbec nie je málo. V prepočte totiž ide o vyše 1,6 milióna ľudí. Z hľadiska rozšírenosti internetu v populácii je Slovensko zhruba na úrovni európskeho priemeru, ba dokonca z globálneho hľadiska je na tom výrazne nadpriemerne.
Internet mení spôsob, akým ľudia vyhľadávajú a používajú určité informácie. Zásadným spôsobom tak mení aj podstatu a charakter médií. Dôsledkom je aj to, že reklamné a mediálne agentúry čoraz ťažšie dokážu riadiť tok informácií medzi zadávateľom reklamy a jej prijímateľmi.
Kam reklamu umiestniť? Na stodesať miliónov webstránok? Dnes nemožné.
Asi preto sa mnohí mediálni plánovači na Slovensku tvária, ako keby tu internet ani nebol.
Rozšírenie internetu
(na konci roka 2006)
kraj | vek | z toho | vek | z toho | vek | z toho |
20-24 | žien | 45-49 | žien | 50-54 | žien | |
Bratislavský | 1143 | 587 | 1109 | 687 | 1440 | 816 |
Trnavský | 2250 | 1238 | 2466 | 1407 | 2702 | 1595 |
Trenčiansky | 2305 | 1279 | 2545 | 1353 | 3081 | 1730 |
Nitriansky | 3666 | 1882 | 4914 | 2680 | 5898 | 3272 |
Žilinský | 2980 | 1695 | 3764 | 2189 | 4345 | 2534 |
Banskobystrický | 6829 | 3319 | 7395 | 3972 | 7614 | 4208 |
Prešovský | 7662 | 3466 | 6928 | 3830 | 6727 | 3794 |
Košický | 7891 | 3568 | 7752 | 4231 | 7542 | 4105 |
Slovensko | 34726 | 17034 | 36873 | 20349 | 39349 | 22054 |
Autor: Marian Timoracký marketingový analytik United consultants