Preto 22. a 23. marca zaradila do programu Omšu c mol KV 427 W. A. Mozarta. To by nebolo zvláštne, keby nešlo o jednu z jej doplnených verzií (predposlednú).
V rámci spoločného projektu newyorskej Carnegie Hall a Internationale Stiftung Bachakademie Stuttgart v kooperácii s početnými európskymi knižnicami a archívmi a s podporou množstva inštitúcií ju vytvoril americký klavirista, skladateľ, muzikológ, špecializujúci sa na mozartovský výskum, Robert Levin. V minulosti skompletizoval i Rekviem KV 626, ktoré postihol podobný „nedokončený“ osud.
Štúdium partitúr i fragmentov omše, ako aj novoobjavených nepoužitých Mozartových skíc či skladieb, využívajúcich jej hudobný materiál, mu napomohlo dokomponovať jednak chýbajúce časti Creda i celé diely Agnus Dei a Dona Nobis Pacem.
Premiéra Levinovej doplnenej verzie Mozartovho fragmentu odznela v januári 2005 pod taktovkou bachovského experta Helmuta Rillinga, ktorý ju exkluzívne, v súlade s osobným mottom „Hudba musí vyburcovať, osobne zasiahnuť ľudí, primať ich k zamysleniu“, zadirigoval aj v Redute.
Omšu naštudovali a koncentrovane predviedli naše renomované telesá Orchester SF, Slovenský filharmonický zbor (zbormajster J. Brych). Sólistických partov sa so cťou zhostili skvelá S. Houda Šaturová, H. Lednárová, T. Černý a P. Mikuláš.
Skrátka, jedinečná príležitosť. Logicky možno dospieť k rovnici výborný program + výborní interpreti = plná koncertná sieň. Žiaľ, nie na Slovensku, nie v Bratislave, aspoň zatiaľ.
Nuž čo? Znovu teda verme, že snáď nabudúce.
Autor: Eva Planková (Autorka je publicistka)