„Mozart mal dar z nebies, ktorý mu umožnil vytvoriť vždy niečo nadpriemerné. Jeho hudba prináša radosť, pokoj a zbavuje starostí i smútku,“ povedal pre SME svetoznámy nemecký dirigent Helmuth Rilling (1933), ktorý prišiel do Bratislavy uviesť Omšu c mol KV 427 Wolfganga Amadea Mozarta vo verzii Roberta Levina.
Vznik diela v roku 1782 súvisel s Mozartovou svatbou s Konstance Weberovou, ktorej bol určený aj jeden zo sopránových partov. Prečo nebola omša, ktorej chýba veľká časť Creda a celé Agnus Dei dokončená, ostáva dodnes nevysvetlené. V hudbe počuť Mozartovu znalosť diel barokových majstrov J. S. Bacha a G. F. Händla, ktorých tvorbou sa v čase vzniku skladby intenzívne zaoberal.
Originálna syntéza týchto vplyvov s hudobnou rečou klasicizmu nesie pečať Mozartovho génia a je ešte umocnená veľmi osobným stvárnením omšového textu. Skladba sa tak dostáva do blízkosti skladateľovho (tiež nedokončeného) Rekviem. Vlastnú verziu diela, ktoré v minulosti skompletizovali Alois Schmitt (1901) alebo H. C. Robins Landon (1956), dokončil na objednávku Carnegie Hall k 250. výročiu Mozartovho narodenia renomovaný americký klavirista, skladateľ a muzikológ Robert Levin. Helmuth Rilling dirigoval v roku 2005 v New Yorku kladne prijatú svetovú premiéru, Levinovu verziu ako prvý nahral aj pre vydavateľstvo Hänssler. „To, čo Robert Levin dokázal, je skutočne obdivuhodné. V archívoch po celom svete vyhľadal Mozartove skice a fragmenty z obdobia vzniku skladby a vytvoril z nich chýbajúce omšové časti, pričom prepracoval aj niektoré árie z Mozartovho oratória Davidde penitente, ktoré s hudbou omše úzko súvisí. Výsledkom je dielo, ktoré zapĺňa medzeru medzi Bachovou Omšou h mol a Beethovenovou Missou solemnis,“ povedal o diele Helmuth Rilling.
Dirigent, ktorého meno je neodmysliteľne späté so súbormi Gächinger Kantorei, Bach Collegium Stuttgart a nadáciou Internationale Bachakademie Stuttgart je známy vlastným pohľadom na tzv. historicky poučenú interpretáciu. „Je vynikajúce vedieť o interpretačnej praxi uplynulých storočí, do istej miery je to nevyhnutné. Dnes však máme inú poslucháčsku skúsenosť ako vtedy. Dôležité je sprístupniť hudbu pre ľudí, ktorí žijú dnes,“ myslí si rešpektovaný umelec, ktorý ako prvý nahral komplet Bachových kantát.
Mozartova Omša c mol zaznie pod taktovkou Helmutha Rillinga v podaní Slovenskej filharmónie a Slovenského filharmonického zboru v bratislavskej Redute dnes o 19.00 hod. Ako sólisti sa predstavia Simona Houda Šaturová, Henrietta Lednárová, Tomáš Černý a Peter Mikuláš.
Autor: Andrej Šuba