O Prešove sa hovorí, že je slovenským Seattlom, ale to je nezmysel. Zatiaľ čo toto americké mesto dalo svetu nový žáner grunge, Prešov zasa produkuje skupiny hrajúce klasický rádiový poprock. Najnovšou tvárou pochádzajúcou z tohto mesta je kapela s podivným názvom Komajota, ktorej debut vychádza v týchto dňoch v Universale.
„Niektorí novinári sa nás pýtajú, prečo sa voláme po japonsky,“ hovoria členovia kapely v rámci promo ich debutového albumu Časopriestor. „Pritom náš názov pochádza zo spisovnej slovenčiny a znamená bodku nad mäkkým i,“ dodávajú zhodne dvaja z troch prítomných členov tejto prešovskej partie.
Príbeh Komajoty je zatiaľ krátky na to, že má vo vrecku zmluvu s Universalom. Kapela vznikla v roku 2005 a stretli sa v nej traja členovia z bohatej prešovskej hudobnej scény. Martin Husovský spolupracoval s Pehou, Nocadeň alebo Katarínou Koščovou, Stanislav Čorej zasa s Nudou. „Prešov je ospalé mesto, kde sa dajú robiť dve veci, športovať alebo hrať v nejakej kapele. My sme si vybrali hudbu.“
O rok neskôr sa skupina zúčastnila na súťaži US Steel Talent Night, kde skončila druhá. Odtiaľ viedla cesta priamo do Universalu, ktorému sa zapáčila ich skladba Ráno v novinách. Vzápätí na to už na jeseň minulého roka sedela v šúdiu a nahrávala svoj debutový album.
A je tu ešte jedna zvláštnosť, ktorá zdobí toto trio. Komajota je jednou z mála slovenských kapiel, možno jediná v súčanosti, ktorá nemá gitaru. Dominantným nástrojom tejto formácie je klavír. Ich zvuk tak evokuje britskú skupinou Keane, ktorá je postavená na rovnakom princípe.
„Klavír je krásny nástroj, ktorý dokáže vyplniť priestor. Nepotrebujeme gitaru. Klavír má bohatú harmonickú škálu. Keane, samozrejme, poznáme a stretávame sa s názorom, že sme akýsi slovenskí Keane. Nechceme, aby si ľudia mysleli, že ich vykrádame. Komajota vznikla prirodzene. Bol tu klavír, tak sme ho naplno využili,“ vysvetľuje spevák a klavirista Martin Husovský.
Autor: peb