ej z (česko)slovenských reštaurácií v Queens.
Rovnako rozmanitá je aj ponuka newyorskej umeleckej scény. Nie sú tam desiatky, ale snáď stovky múzeí a galérií s vyhranenými programami. Len na Museum Mile na Piatej avenue, susediacej s Central Parkom, je Metropolitné múzeum alebo Solomon R. Guggenheim Museum, preslávené svojou architektonickou špirálou Franka Lloyda Wrighta, či Židovské múzeum, alebo múzeum dizajnu.
Zaujímavé postavenie má menej známe El Museo del Barrio, ktoré systematicky predstavuje umenie Latinskej Ameriky a oblasti Karibiku. V New Yorku, kde podľa štatistík po španielsky hovoria až 3 milióny ľudí, si nepochybne našlo svoje publikum nielen z ich radov. Až do júna je tam výstava The Dissapeared/Los Desaparecidos, čo môžeme preložiť ako Zmiznutí. Umelecky spracúva príbehy unesených, umučených, „zmiznutých“ ľudí, ktorí sa stali obeťou militantných režimov a politických represií v Argentíne, Brazílii, Chile, Kolumbii, Uruguaji či Venezuele v druhej polovici 20. storočia.
Vracia sa tak k niečomu, čo sa často stráca vo formálnych umeleckých hrách – silná osobná výpoveď. Svojím naliehavým zobrazením bojuje proti kolektívnej amnézii.
Som zvedavá, či raz v Spojených štátoch uvidím aj výstavu z nášho regiónu, ktorá sa bude snažiť vyrovnať sa s históriou a zdieľať ju s miestnym rozmanitým publikom. Škoda, že to nebude skôr ako v New Yorku budú po česky alebo slovensky hovoriť aspoň 3 milióny ľudí...
Autor: Viera Levitt, Rhode Island, USA