Prezident Ústredného automotoklubu (ÚAMK) Juraj Smrečan už niekoľko rokov bojuje za prevenciu a výchovu na cestách nie iba trestanie vodičov. Výsledok bude závisieť od dobrého cestného zákona, zavedenia dopravnej výchovy a celospoločenskej diskusii na túto tému.
Rozprávali sme sa spolu pred dvomi rokmi o prevencii a dopravnej výchove. Čo sa zmenilo za toto obdobie?
ÚAMK participuje na koncepcii dopravnej výchovy, ktorá bola prijatá ministerstvom školstva v roku 2006. Prijatá koncepcia je kvalitný dokument, akurát nám vadí zdĺhavosť realizácie projektu. Horizont dvoch rokov je z hľadiska dopravnej nehodovosti a tragických dôsledkov veľmi ďaleko.
Dopravná výchova detí sa podľa tohto dokumentu bude vyučovať, ale stále sa nám nedarí presadiť, aby bola povinným vyučovacím predmetom. Z nášho pohľadu kvalita učebných osnov je dobrá, ale ešte stále nie je na dopravnú výchovu kladený dostatočný dôraz. Vzhľadom na stupeň motorizácie, prírastok automobilov a počet dopravných nehôd si dopravná výchova "zaslúži", aby sa stala samostatným vyučovacím predmetom.
Pozitívne je, že bola obnovená prevádzka detských dopravných ihrísk. V súčasnosti sa zrejme na školstve vyhodnocuje ako tieto dopravné ihriská pracovali. Vzhľadom na zahustenie dopravy je to stále málo. Chceme v priebehu jedného roka vybudovať v každom okresnom meste jedno dopravné ihrisko. U detí je o dopravnú výchovu veľký záujem, ústredný automotoklub vidí v tomto smere východisko k znižovaniu počtu dopravných nehôd v súlade s bezpečnostnou chartou EÚ.
Hovorí sa o novom cestnom zákone, čo si myslíte o jeho príprave?
Tie informácie sú pre nás žiaľ iba sprostredkované, rozhodne by bolo užitočné, keby sa k tomuto zákonu ešte pred jeho prijatím mala možnosť vyjadriť aj odborná motoristická verejnosť. Zákon je pre občana a mal by riešiť dopravno-bezpečnostnú situáciu, ktorá je úplne iná z hľadiska stále rovnakého počtu kilometrov ciest a pribúdajúcich automobilov. Nie sme zástancami priveľmi vysokých pokút voči vodičom, skôr treba priestupcu potrestať tak, že by musel znovu absolvovať preskúšanie a testy v autoškole. Treba rozlišovať, niektorí vodiči sú nepoučiteľní a treba k nim pristupovať tvrdšie, ale naše východisko je skôr v prevencii, radšej systémom opakovaných testov a jázd ako vysokých pokút.
Ako sa Ústredný automotoklub stavia k návrhu o 160 kilometrovej rýchlosti na diaľnici?
Táto otázka pre nás nie je nová a zastávame názor, že nie vždy zvýšenie rýchlosti znamená zvýšenie nehodovosti a zníženie rýchlosti - zníženie aj nehodovosti. Teda 160 určite áno, ale pochopiteľne na úsekoch diaľnice, ktoré sú na to kvalitatívne pripravené. Tento experiment beží aj v Rakúsku, netreba sa toho báť, dnešné autá majú lepšie brzdy a technické vybavenie, sú na to pripravené. V trojuholníku auto, vodič, cesta, sú práve autá na túto zmenu najlepšie pripravené.
Cítite, že sa stávame automobilovým Detroitom Európy?
Žijeme v krajine, ktorá sa stáva automobilovou veľmocou, ktorá má vyrábať najviac automobilov v prepočte na obyvateľa, naša krajina sa rozvíja a stotisíc obyvateľov ročne si kupuje nové alebo ojazdené auto. ÚAMK nie je však ochotný akceptovať, že šesťsto ľudí ročne na cestách zomrie, najviac ľudí v našej republike zomiera z dôvodu nehodovosti. Myslíme si, že tu by podstatnejšiu úlohu v tvorbe legislatívy mala zohrať Rada vlády pre bezpečnosť cestnej premávky. Chcem poukázať na sympatický krok Ministerstva vnútra, ktoré chce reflexnými pomôckami zviditeľniť chodcov.
Splníme cieľ Európskej charty bezpečnosti cestnej premávky?
Do roku 2010 sme sa zaviazali znížiť nehodovosť s tragickými dôsledkami na cestách Slovenska o päťdesiat percent v porovnaní s rokom 2002. Teda ročný počet úmrtí nesmie presiahnuť 305, tento cieľ nesmieme zahmlievať, naopak ho treba zvýrazniť a vypnúť sily k tomu, aby sme ho naozaj dosiahli, lebo v porovnaní s krajinami EU sme v plnení tohto záväzku v značnom oneskorení.
Príde rok 2010 a potom budeme rozprávať, prečo sa to nedalo. Máme v rukách tromfy na to, aby sme cieľ dosiahli. Ten cieľ môže byť reálny, keď sa spoja všetky zložky, to znamená najmä Ministerstvo dopravy, školstva a vnútra.
Rastislav Chvála
ILUSTRAČNÉ FOTO - MIRKA CIBULKOVÁ