Krátko pred tým, ako sme tretí a posledný krát navštívili autorizovaný servis za účelom predpísanej prehliadky po 45 000 km, zostávalo nám do cieľa dlhodobého testu automobilu Kia Rio 1,5 CRDi už iba okolo šesťtisíc kilometrov. Pred záverečným vyhodnotením sa zastavme pri servisnej prehliadke.
Poslednú sme absolvovali v novom predajno-servisnom stredisku spoločnosti Motor Car-Wiesenthal v bratislavskom Lamači, s modernou a špičkovo vybavenou dielňou.
Do servisu sme prišli bez výraznejších problémov. Potrebovali sme iba vymeniť vypálenú žiarovku v ľavom prednom reflektore, pretože náhradná svietila na polovičný výkon. Pri podrobnejšom preštudovaní údajov oboch žiaroviek sme si všimli, že výrobca v servisnej krabičke dodal náhradnú žiarovku s menším výkonom než bol originál. Okrem toho sme nechali skontrolovať slabo sa navíjajúci vodičov bezpečnostný pás a dali urobiť test zadných tlmičov, ktoré sa pri poslednej previerke v servise ukázali výrazne opotrebované.
Prehliadka začala tradične výmenou oleja, vzduchového filtra a vizuálnou kontrolou bŕzd. Motor aj po takmer 50 000 km je vo veľmi dobrej kondícii. Stále je rovnako tichý a kultivovaný, jeho apetít klesá (občas dokonca až k hranici 5 l) a nemá žiadne nároky na spotrebu oleja. Počet nabehaných kilometrov sa začína prejavovať na klinovom remeni. Blíži sa koniec jeho životnosti, stále viac počuť jeho svišťanie. Od začiatku testu sú najsilnejšou stránkou podvozka brzdy, ktoré na rozdiel od tlmičov vykazujú dobrú účinnosť. Až po prekročení štyridsaťtisícovej hranice začínajú byť hlučnejšie, ale iba pri spomaľovaní z vysokej rýchlosti. Dôvodom budú predné kotúče, ktoré už majú niečo za sebou, no podľa technika vydržia ešte minimálne 10 000 km. Horšie to vyzerá so zadnými tlmičmi, hoci tento krát vykázali lepšiu účinnosť ako pri poslednom teste (na záver ich budeme musieť ešte raz preveriť v nezávislom servise).
Opotrebenie tlmičov cítiť aj pri jazde po horšom povrchu, alebo s naloženým kufrom. Posledný test navyše odhalil priveľký rozdiel medzi účinnosťou ľavej a pravej strany (17 %), ktorý potvrdil výsledok našej vizuálnej kontroly. Počas prehliadky podvozka sme si všimli stopy po vytečenom oleji na ľavom zadnom tlmiči. Inak s vozidlom nie je žiaden problém. Na Kórejca si počína obdivuhodne dobre. Sprevádza ho menej detských chorôb než súčasne testované Grande Punto, hoci niektoré diely Ria majú zase pomerne krátku životnosť.
Na záver treba uznať, že automobilka Kia systematicky pracuje na zvyšovaní spoľahlivosti svojich modelov. Nové Rio preukázalo schopnosť konkurovať najpopulárnejším predstaviteľom triedy malých áut a potvrdilo, že s technicky zastaralým predchodcom nemá nič spoločné. Rastislav Chvála
Snímky Tomáš Kelement