Keď sa ale stojac v zápche pozrieme na ostatných okolo
seba, uvedomíme si koľko áut v daný okamih vypúšťa do ovzdušia splodiny a začneme chápať ozónové diery. Na druhej strane zúfalstvo by malo chytať vodiča starej Avie, Tatry či autobusu, z ktorých sa valí čierny dym.
Toľko emisií v danom okamihu nevyprodukuje ani stovka moderných áut.
Blíži sa koniec SUV?
Športovo úžitkové autá (tzv. SUV alebo 4x4) budú pravdepodobne prvou obeťou celosvetovo vysokých cien ropy, ktoré následne zvýšili ceny pohonných hmôt v jednotlivých štátoch. Vysoké ceny ropy značne zmenili nákupné zvyklosti spotrebiteľov, ktorí pri výbere nových áut stále častejšie preferujú hospodárnosť prevádzky a celkovú ohľaduplnosť k životnému prostrediu.
Najčiernejšie vidia budúcnosť tzv. štvorkoliek experti v severnej Amerike. Iba tri percentá z nich očakávajú v tomto roku rast segmentu SUV. Optimistickejšie predpovede majú automobiloví odborníci v Ázii, kde sa očakáva rast 52 percent, v Európe im verí 39 percent, pričom aj tu vidieť značný pokles, o celých 11 percent v porovnaní s 50 percentami z roku 2005.
Nízka spotreba
nadovšetko
Podľa výsledkov prieskumu medzinárodnej poradenskej spoločnosti KPMG sa ekonomická stránka prevádzky automobilov v blízkej budúcnosti stane hlavným hodnotiacim kritériom pri nákupe vozidiel. Pre zákazníkov bude tento ukazovateľ omnoho dôležitejší než súčasné hodnotiace kritéria, akými sú kvalita, bezpečnosť, dostupnosť alebo celkový vzhľad a design automobilu.
"Výsledky tohto prieskumu jasne dokazujú, že automobilové odvetvie čaká veľká výzva. V pomerne krátkom čase sa bude musieť adaptovať a preorientovať podľa meniacich sa nákupných zvyklostí a preferencií zákazníkov," komentuje výsledky výskumu Andrew Sutherland, partner spoločnosti KPMG zodpovedný za automobilový priemysel, a dopĺňa: "Práve vplyv vysokých cien ropy a rastúce požiadavky zákazníkov na ekonomickosť prevádzky sú toho jasným dôkazom."
Budúcnosť
patrí hybridom
Štúdia spoločnosti KPMG (US) sa zamerala aj na to, ktoré kategórie vozidiel nahradia zisky pri predpokladanej stagnácii predajov SUV, pretože práve táto kategória vždy predstavovala pre väčšinu automobiliek hlavný zdroj ziskov. "Najväčší dopyt sa očakáva po vozidlách s hybridným pohonom a osobných automobiloch nižších tried. Behom nasledujúcich piatich rokov sa práve u týchto dvoch kategóriách očakáva najväčší rast," upozorňuje Andrew Sutherland.