Asi máloktorá udalosť zasiahla automobilový svet tak hlboko a plošne ako návrh strategického dokumentu komisie pre životné prostredie Európskej únie, ktorý navrhuje limitovať hodnoty emisií oxidu uhličitého vypúšťaných výfukovými plynmi automobilov na hranicu 130 g/km v roku 2012. Automobilky sa pritom nedávno dobrovoľne zaviazali, že do roku 2008 znížia emisie na 140 g/km. Táto hodnota sa ale už javí ako nereálna.
Hysterický rev výrobcov automobilov a euroskeptikov by ale nemal prehlušiť argumenty o tom, že vypúšťanie CO 2 do atmosféry spôsobuje globálne otepľovanie, ktoré mení klímu na Zemi k horšej. Automobilový priemysel nie je nadšený, že téma ochrany ovzdušia upriamila pozornosť verejnosti hlavne na nich, veď osobné automobily tvoria približne 12 % podielu emisií, ktoré spôsobujú poškodzovanie atmosféry. Ďalšími veľkými znečisťovateľmi sú priemysel, domácnosti či letecká doprava.
Ak chce Európa docieliť zníženie produkcie oxidu uhoľnatého, potom je každý článok v reťazci dôležitý. Európska komisia tvrdí, že nechce, aby sme chodili peši alebo MHD, nezakazuje výrobu áut. Veď navrhovaný limit už teraz spĺňajú prakticky všetky miniautá a malé autá s dieselovými motormi. Kompakty sa k nemu iste za päť rokov bez problémov dopracujú bežným vývojom. A potom bude najdôležitejší obyvateľ, zákazník či užívateľ, správne motivovaný, kupovať také výrobky, (aj vozidlá) ktoré mu životné prostredie a peňaženku zaťažia čo najmenej. Možno by bolo vhodné zaviesť systém označenia automobilov podľa spotreby a produkcie škodlivín podobný systému, aký poznáme pri domácich spotrebičoch. Vyhrážať sa zdražovaním nových áut, či negatívnym dopadom na zamestnanosť sú argumenty, ktoré počuť zo strany nemeckých automobiliek či ministrov. Problémy s vysokou hodnotou emisií sa týkajú veľkých či športových vozidiel. V súčasnosti už je ale z obliga napríklad automobilka TPCA v českom Kolíne. Podľa technických údajov automobilových trojčiat Toyota Aygo, Citro¨en C1 a Peugeot 107 totiž normu pre rok 2012 s rezervou plnia už dnes. Nikto si netrúfa odhadnúť, akú šancu má napríklad výrobca Porsche v Európe, ak nebude chcieť stratiť väčšinu svojich ideálov a entitu.
V tomto súboji ide iba o gramy, takže to vypadá dosť zbytočne, ale niekde sa začať musí. Bude to, ale ku zlepšeniu životného prostredia stačiť?
Všetko je možné.
Beata Plachá