Ako vznikajú a vymýšľajú názvy firiem

S pomenovaním firiem je to ako s menami ľudí. Zakladatelia vyberú „svojmu dieťaťu“ meno, aké im len napadne a ani pritom nemusia brať ohľad na nejaký jazykovedný ústav či matriku. Jedinou podmienkou je, aby rovnaké meno nepoužíval v danej brandži už niekt

o iný.

Aj tu, samozrejme, existujú výnimky. Mnohé slovenské hotely nesú napríklad dôverne známe pomenovanie Slovan.

Menom môže byť priezvisko otca - zakladateľa (Tomáš Baťa, Daniel Swarovski, Christian Dior), jeho prezývka (napríklad názov firmy Hrivis slovenského podnikateľa Ivana Hrivňáka) alebo jeho iniciálky (napríklad IKEA - skratka vytvorená z iniciálok mena zakladateľa firmy Ingvara Kamprada, mena farmy Elmtaryd, kde vyrastal a mena dediny Agunnaryd, pri ktorej táto farma ležala). Názvom firmy môže byť akronym dlhého pomenovania ako napríklad BMW - Baye­rische Motorenwerke, Intel - Integrated Electronics a podobne, zaujímavo vytvorená skratka celého mena - napríklad petrolejárska firma Standard Oil si nezvolila štandardné „SO“, ale „Esso“,

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

či vtipná prešmyčka ako napríklad FCUK - French connection UK.

K tvorbe názvov sú čoraz častejšie prizývané počítače. Názov petrolejárskej firmy Elf vygeneroval softvér spomedzi vyše 8 miliónov kombinácií troj-, štvor- a päťpísmenkových slov.

Existujú mená, ktoré v reálnom svete nič neznamenajú. Ani to nestačí, niektoré firmy dokonca slovné pomenovanie už skoro vôbec nepoužívajú. Stačí

im jednoduchý symbol, znak (ako napríklad: Mercedes-Benz, Nike, Motorola

a niektoré ďalšie).

Pri vymýšľaní názvu firmy si môžete prisvojiť už existujúce slovo s konkrétnym významom a nádejať sa, že si tým prisvojíte aj jeho pozitívny význam. Mnohí majitelia sa touto cestou vydali

a svoje firmy nazvali Sympatia, Stabilita, Pokoj, Dôvera, Bocian, Doma.

SkryťVypnúť reklamu

Na prvý pohľad čudné, však? No podobne postupovali aj mnohé zahraničné korporácie. Pomaranč (Orange – a to ešte táto firma pri svojom vzniku zvažovala meno Vajce - Egg). Dôvera (Trust). Mušľa (Shell). Diera (Gap). Húsenica (Caterpillar). Ťava (Camel). Dobrý rok (Goodyear). Jednotka so sto nulami (Google) .

Aké z toho plynie ponaučenie? Rovnako ako Fero Mrkvička nemusí vždy byť iba predajcom zeleniny, ani firma s názvom Apple nemusí vždy predávať len jablká.

Autor: Marian Timoracký marketingový konzultant

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 574
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 290
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 709
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 083
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 297
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 926
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 852
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 409
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu