Google investoval do stránky s krátkymi videami YouTube v novembri minulého roka. Jej dovtedajší majitelia za ňu vtedy získali akcie samotného Googlu v hodnote 1,65 miliardy dolárov. Spolu s vlastnou službou Google video tak po Microsofte druhá najväčšia internetová spoločnosť kontroluje viac ako polovicu videotrhu. Inak povedané, každý druhý surfer sledujúci video na internete navštevuje aj niektorý z dvoch portálov patriacich Googlu.
Problém je v tom, že ak by YouTube zo svojej ponuky stiahol nelegálne videá, jeho atraktivita by výrazne klesla. Na ilustráciu: Simpsonovcov vyrába Fox patriaci News Corp., hudobná televízia MTV je v rodine Viacomu, populárneho komika Jay Lena vysiela NBC. A všetky tri tieto koncerny od Googlu žiadajú, aby im patriace videá z YouTube stiahol.
Mediálne giganty uvažujú aj o priamej konkurencii
Ani hroziace stiahnutie veľkej časti videí nemusí byť pre YouTube koniec problémov. Konkurent Viacom sa chystá posilniť svoje vlastné internetové pôsobenie. S portálom Joost, ktorému internetová komunita predpovedá rýchly a veľký úspech, sa už dohodlo na spoločných produktoch. News Corporation Ruperta Murdocha zasa YouTube musela pre copyright už v januári stiahnuť desaťtisíce videí News Corporation. Murdoch vtedy dokonca zaútočil na portál súdnou cestou. News Corporation teraz chce mať vlastný „YouTube“ a rokuje s mediálnymi spoločnosťami o autorských právach. Prvé začiatky vidieť už na MySpace.com. NBC Universal, podnik amerického konglomerátu GE a francúzskeho Vivendi, je zasa nespokojný so svojou pôvodnou zmluvou s portálom Googlu. Preto takisto požiadal o stiahnutie neautorizovaných videí.
Aliancie s menšími
Keď to nejde s najväčšími hráčmi na trhu, YouTube sa snaží posilniť svoje pozície s menšími spoločnosťami. Najnovšie sa dohodol s BBC či s basketbalovou ligou NBA. Dohoda s predstaviteľmi NHL padla ešte predtým. Podľa New York Times sa YouTube už celkovo dohodol s približne tisíckou menších spoločností. Na palube sú aj niektorí väčší globálni hráči ako Sony BMG, Universal Music, Warner Music a televízia CBS.
Prichádza Joost od autorov Skype a Kazaa
No najväčší úder môže prísť pre YouTube v podobe programu Joost. Stoja za ním švédsky internetový veterán Niklas Zennström a jeho dánsky kamarát Janus Friis. Internetová komunita ich pozná ako autorov siete spoločných súborov Kazaa. Bolo to po tom, čo v roku 2003 spustili Skype, prvú veľkú internetovú telefonickú službu, len aby ju v októbri 2005 predali eBay. Teraz prichádzajú s aplikáciou Joost, ktorá má preniesť klasickú televíziu na internet. Stačí si iba stiahnuť softvér a začať sledovať napríklad relácie National Geographic v reálnom čase. Blogér UtahSaint sa o Joost vyjadril: „YouTube pri ňom vyzerá ako z roku 1988.“ Veď na softvéri pracovali desiatky najlepších expertov z brandže.
Autor: Michigan