v úvode svojej knižky Anna Putnová a Pavel. Seknička. Jej názov je Etické řízení ve firmě -
a už tento titul môže upozorňovať na to, že na váhy budú položené pojmy a situácie, ktoré si už svojou podstatou protirečia.
Autori vysvetľujú vzrastajúci záujem o túto oblasť napríklad aj nedávnymi škandálmi Enronu a ďalších spoločností, ktoré otriasli vierou v dodržovanie etických princípov v praxi a posunuli diskusiu o podnikateľskej etike na úroveň vážnych tém. Putnová a Seknička tvrdia, že etika podnikania ako disciplína vzišla z týchto škandálov dokonca posilnená a že v zásade platí rovnica zlá etika = zlý biznis.
Nikoho zrejme neprekvapí, že podnikateľská etika rieši vecný konflikt medzi vlastnými záujmami a záujmami ostatných ľudí a že tento konflikt sa oddávna spája s podnikateľskou činnosťou. Autori však v knižke ponúkajú najprv teoretický úvod, kde postupne upozorňujú na rôzne historické koncepty - od etiky ctnosti, ktorá pochádza od Platóna
a Aristotela (ctnosť založená na rozume, ktorá je predovšetkým schopnosťou rýchleho úsudku a ctnosť založená na vôli, ktorá hľadá správnu mieru chovania, teda akúsi stredovú hodnotu), cez Kantovu etiku povinnosti (založenej na mravnom postoji, ktorého jadrom je bezpodmienečné splnenie povinnosti) až po etiku úžitku (ktorá vychádza
z hedonizmu, ktorý chápe úžitok ako individuálne šťastie a rozkoš).
V ďalších častiach sa postupne venujú všetkým oblastiam: zavedeniu etiky do stratégie podniku, nástrojom a metódam etického riadenia, etickým vzorom a ich významu v podnikaní, morálnemu rozvoju podniku aj zavádzaniu etických kódexov.
Zaujímavé sú aj kapitoly, ktoré riešia pre mnohých na prvý pohľad sporné záležitosti ako napríklad vzťah etiky a zisku a v tejto súvislosti otvárajú aj otázku primeraného zisku.
Napokon sa venujú aj oblasti etického a sociálneho auditu - ich významu, možnostiam zneužitia aj praktickým otázkami pri ich realizácii.
Táto knižka nie je žiadna detektívka, pozornému a zaujatému čitateľovi však môže poniesť množstvo zaujímavých informácií.
(gal)