Keby ste sa opýtali na dej novely Soukolí, odpoveď by bola jednoduchá: tragický príbeh manželského trojuholníka. Obsah, ktorý sa dá tak suverénne zhrnúť jednou vetou, však v tejto knihe vlastne ani nie je dôležitý.
Navyše sa k nemu čitateľ prepracúva dlho, pomedzi komplikované náznaky a neustále odbočky veľmi hustého a na sústredenie náročného textu.
Autorka, významná poľská prozaička strednej generácie, je v českom kontexte pomerne známa – vyšiel jej filozoficko-sémantický traktát Sny a kamene i román Stehy.
Keď kritici označili experimentálne komponované Soukolí za literárny rébus a komentár k teórii literatúry, Tulli podobné interpretácie odmietla a text charakterizovala ako „prostý príbeh o pocite bezmocnosti k násiliu a ponižovaniu“. Hoci autorka hneď na prvej strane vyhlási, že rozprávač má v jej texte skôr podradnú úlohu, práve jeho blúdenie v labyrinte hotela i stratenosť v príbehu, ktorý má rozprávať, celý čas s údivom sledujeme.
Rozprávačovi chýbajú potrebné údaje o pánu Feuchtmeierovi, jeho žene Irene a povrazolezcovi Možetovi. Prácu mu okrem toho komplikuje množstvo bezvýznamných postáv, ktoré sa mu pletú do cesty a zamotávajú klbko priamočiareho sujetu.
Rozprávača skrátka unavuje úloha, ktorou ho poverila akási vyššia inštancia. Má pocit, že všetky príbehy už boli vyrozprávané, slová a vety sú si do omrzenia podobné – a preto, hovorí Tulli, je lepšie byť čitateľom. „Je príjemné žuť žuvačku a v rýchlom slede obracať šuštiace stránky, a potom, čo je obrátená tá posledná, bezstarostne odložiť knihu na policu.“
Soukolí skutočne nie je kniha, pri ktorej by vám autorka čokoľvek z vyššie citovaného dopriala – a to je, v závislosti od uhla pohľadu, jej najväčším kladom i záporom. Vydavateľstvo Paseka prinieslo text, ktorého štruktúra, jazyk a jeho gramatické formy, mystifikácie i posolstvo sa dajú skvele analyzovať.
Je to vynikajúce, originálne intelektuálne dielo pre fajnšmekrov, navyše výborne preložené. Ak hľadáte bludisko, literárnu hru a oceán možností, vitajte v súkolí.
Autor: Barbora Škovierová Autorka je literárna kritička