BRATISLAVA. Ministerstvo kultúry na svojej novej stránke uverejnilo po prvý raz aj nové logo. Môže ho používať len na neformálnych dokumentoch, na ktorých nemusí byť štátny znak. „Znak symbolizuje Dafné, ktorú podľa starovekej gréckej báje otec premenil na vavrín. Z vetiev tejto posvätnej rastliny sa odvtedy vijú vence pre básnikov, umelcov a víťazov súťaží,“ povedal hovorca rezortu Jozef Bednár.
Pedagóg Vysokej školy výtvarných umení (VŠVÚ) a grafik Pavol Choma hovorí, že nové logo je neprijateľné. „Kultúra zabezpečuje kultúrnu identitu Slovenska. Prečo je tam Dafné?“ pýta sa.
Podľa neho ide o nepochopenie súčasnej situácie v umení.
Vedúci Katedry grafického dizajnu VŠVU Stanislav Stankoci si myslí, že logo nekorešponduje so súčasným ani nadčasovým chápaním poslania kultúry. Podľa neho ani nevytvára podklad pre ďalšie aplikácie vizuálu ministerstva. „Je to vytvarný anachronizmus, pripomína 60. roky,“ hovorí o logu grafický dizajnér Dušan Junek. „Otázkou je, prečo nebola vypísaná súťaž. Ministerstvo by malo mať záujem na špičkovej kvalite.“ Pripomenul aj to, že sa ministerstvo mohlo obrátiť na svoju podriadenú organizáciu Slovenské centrum dizajnu, ktorá organizuje výtvarné súťaže pre iných klientov, naposledy pre bratislavskú župu.
Ministerstvo, podobne ako keď hľadalo logo pre európske mesto kultúry, vybralo len z ponuky troch oslovených firiem. „Vybraná bola agentúra NDS Nemeček Design Studio,“ hovorí Bednár. Potom s akademickým maliarom Róbertom Nemečkom prerokovali jeho výtvarné návrhy a minister podľa Bednára dostal na schválenie návrh, ktorý sa najviac priblížil zadaniu - aby mal komunikačný potenciál a spojitosť s kultúrou a umením. Ministerstvo za návrh zaplatilo 50-tisíc korún.
Ministerstvo pristúpilo aj k zmene dizajnu stránky. Z ponuky troch firiem si vybralo Datacorp, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Na modrooranžovej stránke má aj štylizované ľudové potlače.