BRATISLAVA. Vláda podporila návrh rezortu dopravy, aby združenia občanov vrátane ochranárov nemali postavenie účastníka konania, ale len tzv. zúčastnenej osoby.
Rezort dopravy ponechal v návrhu zákona o urýchlení výstavby diaľnic takéto ustanovenie aj napriek odporúčaniu legislatívnej rady vlády, aby ho vypustil. „Ide totiž o neprípustnú nepriamu novelizáciu zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie,“ uviedla legislatívna rada vo svojom stanovisku.
Podľa generálneho riaditeľa sekcie vládnej legislatívy Štefana Grmana verejnosť má mať prístup k opravným prostriedkom pred súdom alebo iným nezávislým orgánom, aby mohla napadnúť zákonnosť akéhokoľvek rozhodnutia vo vzťahu k výstavbe diaľnic. Vyplýva to aj z európskej smernice.
Podľa rezortu dopravy majú združenia dostatok práv
Rezort tvrdí, že rozsah práv priznávaný zúčastnenej osobe postačuje na uplatňovanie oprávnených požiadaviek a návrhov občianskych združení, najmä v procese umiestňovania stavby diaľnice v území. „Ak majú byť desiatky takýchto iniciatív a organizácií účastníkmi každého územného, stavebného a kolaudačného konania, nie je možná ďalšia výstavba diaľnic, lebo mnohé z nich sú zamerané proti akejkoľvek ich výstavbe,“ povedal hovorca rezortu Marián Jánošík.
Podľa právnika Petra Wilflinga zo združenia Občan a demokracia verejnosť v postavení zúčastnenej osoby sa bude môcť k navrhovanej stavbe iba formálne vyjadriť, ale stavebný úrad sa jej námietkami vôbec nemusí zaoberať. Ak úrad poruší zákon, nebude s tým združenie občanov môcť nič urobiť. „Ak zákon prejde v parlamente v tejto podobe, s najväčšou pravdepodobnosťou skončí na Ústavnom súde alebo Európskom súdnom dvore.“
Pozícia účastníka konania umožnila občianskemu združeniu Ochrana ovzdušia podať v januári 2004 žalobu proti Krajskému úradu v Žiline. Predmetom sporu bolo stavebné povolenie na rozšírenie výroby celulózy v Ružomberku. Výsledkom bola dohoda združenia s firmou Mondi Business Paper SCP o zriadení monitorovacích staníc na meranie a zobrazenie aktuálnych hodnôt koncentrácií znečisťujúcich látok v ovzduší.
Najvyšší súd zasa rozhodol, že verejnosť nebola dostatočne informovaná o vplyve výstavby diaľničného úseku pri Žarnovici na životné prostredie. Rozhodol o opakovaní konania o umiestnení stavby.
Návrh nepočíta s náhradou za stavebnú uzáveru
Legislatívna rada vlády upozornila aj na spornú časť zákona o stavebnej uzávere, ktorá sa má vzťahovať na diaľničný stavebný pozemok od právoplatnosti územného rozhodnutia. Podľa rady ide „o nútené obmedzenie vlastníckeho práva, ktoré je možné v zmysle ústavy vykonať iba za primeranú náhradu, no návrh zákona s náhradou za takéto nútené obmedzenie vlastníckeho práva nepočíta.“
Advokát Marek Benedik povedal, že takéto ustanovenie aj nepriamo novelizuje stavebný zákon. Ten predpokladá osobitné konanie o stavebnej uzávere. „Riešením by bolo spojiť obe konania,“ povedal Benedik.
Sporný paragraf
Územné rozhodnutie:
„Odo dňa právoplatnosti územného rozhodnutia o umiestnení stavby diaľnice do dňa skončenia jeho platnosti sa vzťahuje na diaľničný stavebný pozemok stavebná uzávera.“
Zúčastnená osoba:
„Zainteresovaná verejnosť podľa osobitného predpisu má v konaniach podľa cestného zákona a podľa stavebného zákona, v ktorých predmetom konania je stavba diaľnice alebo diaľničný stavebný pozemok, postavenie zúčastnenej osoby.“