Autorom nápadu festivalu, ktorý sa konal od 7. januára do 25. februára, je líder popradského neprofesionálneho súboru Divadlo Commedia Vlado Benko. Už vlani na skúšku rozbehol prvý ročník. „Reakcie a ohlasy boli vynikajúce. Ponúkali sme vtedy len inscenácie z nášho vlastného repertoáru. Záujem verejnosti nás presvedčil, aby sme pokračovali v rozbehnutej aktivite. Preto sme na tohtoročné fašiangy pripravili predstavenia, kde dostali priestor súbory, oceňované na divadelníckych prehliadkach a festivaloch. Keďže často hosťujeme v Čechách, chceli sme do Popradu priviezť aj niečo z tamojšej scény,“ povedal autor projektu.
Do spišskosobotskej sály sa teda okrem domácej Commedie dostali aj dva české a dva ďalšie slovenské súbory. „Nadviazali sme tak trochu aj na starú ochotnícku tradíciu. Veď na slovenskom vidieku práve v období fašiangov divadelníci predstupovali pred svoje publikum s novými hrami,“ spresnil Vlado Benko. Podľa jeho slov dramaturgiu volili organizátori festivalu tak, aby ladila s fašiangovou náladou veselia a uvoľnenosti. Preto mu dominoval veseloherný žáner.
Divadelné hody odštartovali Prešovčania zo súboru D-Press s veselohrou azda najhranejšieho amerického autora Neila Simona Chlapci na zjedenie. Domáca Commedia predstúpila najprv s inscenáciou srbského autora Miloša Nikolića Kováči. Naoko veselý príbeh kolegov kováčov zľahka naťukával večné národnostné problémy a nenápadne ukazoval, ako následky druhej svetovej vojny zamiešali malými ľudskými osudmi. Hosťujúci NaKop Tyjátr z Jihlavy priviezol pod Tatry čiernu komédiu francúzskeho dramatika Jeana-Clauda Danauda Ach, tá neha našich dám. Výsostne ženská hra ponúkala vtipné postrehy i záplavu bonmotov.
Druhé vystúpenie domácej Commedie prinieslo zrkadlový obraz z našich domácností, kde sa nenápadne mieša úprimnosť aj pretvárka, absurdita a realita. Hoci hru Zabíjačka z pera Dušana Dušeka, Fera Liptáka a Martina Šulíka hrajú Popradčania už šiesty rok, stále objavujú nové rozmery svojich postáv.
Celkom malé divadlo Levice uviedlo hru Zdeňka Podskalského Návšteva mladej dámy v úprave Petra Meszároša a Eda Šebiana. Ponúkla osem pohľadov na hraničné situácie vo vzťahu muža a ženy. Bodku za festivalom dal český súbor Vicena z Ústí nad Orlicí. Hra Vlastimila Venclíka Vrať mi to pyžamo! v réžii Alexandra Gregara dala priestor na odhaľovanie drobných ľudských problémov.
Česko-slovenské divadelné fašiangy v Poprade potvrdili, že záujem diváka o prácu neprofesionálnych divadelníkov neopadáva. Naopak, pravidelne zaplnená sála a skvelé reakcie boli dôkazom, že popradský divák je vyspelý a neberie hocičo. „Tak sa zdá, že z divadelných fašiangov sa stane tradícia,“ uzavrel Vlado Benko. Na budúci rok by chcel hosťujúce súbory rozšíriť aj o kolegov z Poľska.